W nutach rozpisanych na niemiecką koncertinę (Chemnitzer concertina) często spotkamy się z sytuacją, że linia melodyczna zapisana jest w standardowej notacji (+ nad pięciolinią jest dodatkowa tabulatura na koncertinę), natomiast basowanie niestety zdarza się podane tylko w tabulaturze pod pięciolinią.
Przykład takiego opracowania
https://polona.pl/item/rachciachciach-polka-concertina,MTA4MDIyNTA2/0/#info:metadataJeżeli chcemy takie nuty wykorzystać z akordeonem (lub każdym innym instrumentem, niż koncertina), to przy rozszyfrowywaniu basów pomocne może być zestawienie:
0 = C | F
1 = D | G
2 = A | G
3 = C | H
4 = E | D
5 = E | A
6 = G# | E
7 = H | A
8 = D | C#
9 = F# | E
10 = H | E
11 = F# | E
12 = A | G#
13 = D# | H
14 = C# | F
1/2 = A | D
2/3 = G | A#
3/4 = D# | C
0/0 = F | G#
1/0 = F# | A#
2/0 = G | F
3/0 = C# | C
4/0 = F | C#
+ = A# | F#Każdej cyfrze przypisane są dwie różne nuty. Jeżeli nad pięciolinią nie ma żadnego dodatkowego oznaczenia, to znaczy, że danej cyfrze odpowiada nuta z lewej strony, natomiast jeżeli nad nutami znajduje się ptaszek (
^) lub falowana linia (
~~~), to znaczy, że danej cyfrze odpowiada nuta z prawej strony.
To samo przedstawione w sposób graficzny

Zapis basowania w nutach na koncertinę
(
B w materiałach angielskojęzycznych =
H w materiałach polskojęzycznych)
Nuty na koncertinę udostępnione przez Bibliotekę Narodową
https://polona.pl/search/?filters=metatype:muzyka_na_koncertyn%C4%99,public:1,hasTextContent:0