Przekształcić "wprost" - raczej kiepsko...
Przeglądam właśnie materiały (takie kompendium trzeba złożyć z kilku źródeł). Tym bardziej , że jeżeli ma mieć podobne podstawy , to musi być z materiałów i notacji amerykańskiej!).
Jak tylko zorientuję się , czy dam radę - dam odpowiedź.
Z tego, co zauważyłem, nie tylko nazewnictwo jest inne:
np. amerykańskie źródła skalę zmniejszoną zapisują jako Co7, a nasze (np. P.Kałużny ; C i (2-2b) ("zmniejszona z pierwszym całym tonem")
Z kolei naszą C i (2b-2) ,czyli zmniejszoną z pierwszym półtonem, w amerykańskich źródłach znalazłem jako Symmetrical scales i buduje się ją pół tonu niżej od skali Diminished (zmniejszonej).
Poza tym podejście do ważności i roli poszczególnych akordów w zasadzie u każdego autora jest inne.
Widać to po tym, jaką po kolei "ważność" przypisują poszczególnym akordom i skalom i to zarówno w ilości materiału im poświęconym jak i kolejności umieszczania w podręcznikach czy wykładach.
Jeśli do tego dodamy , że molowa gama może być naturalna albo harmoniczna , co zupełnie zmienia charakter akordów na niej zbudowanych , to daje wykładnik tego , czego się obawiam...
Marcelu - gdybyś znalazł więcej takich schematów jak powyżej , poznając sposoby ujęcia tematu różnych autorów pokusiłbym się o jakąś kompilację. Bo w Polsce materiałów jest niewiele i nie są tak autorytatywne, jak autorów zagranicznych (np. "można tak , można tak , ale można też zupełnie inaczej , bo wszystko zależy od tego , co było przed akordem , a co będzie po nim". Trochę bełkotliwie...)
Z ciekawostek: najweselej traktują to rosyjskie podręczniki. Nie określa się nazwy akordu , tylko pisze się tonację i określa stopień, na którym leży(plus dodatki - 7,9 itd.- tak jak na pierwszej planszy Progression map. )Kiedy przebieg harmoniczny staje się zbyt skomplikowany ...zmienia się tonację i w tej nowej znów określa się stopień.
. Tak , że w jednym utworze może być kilka tonacji.
Fajne to wszystko , ale ogłupiające.
Przydałby się u nas choćby nawet jeden podręcznik , ale napisany z sensem - czyli tłumaczenie jakiegoś podręcznika amerykańskiego.