Forum Akordeonowe
Nauka => Edukacja muzyczna => Wątek zaczęty przez: sebastian_ch w 31 sie 2017, 18:36
-
Witam,
ponieważ największą trudność sprawia mi basowanie (oczywiście nie chodzi o sytuację prostą, kiedy mamy np. metrum 4/4 i basujemy 4 ćwierćnuty, ale o - jak to sobie nazwałem - "basowanie nieregularne"), wymyśliłem sobie pewne ćwiczenie. Chciałbym jednak zasięgnąć opinii czy ma ono sens oraz ewentualnie jak je zrealizować.
Otóż chciałbym nauczyć się swobodnie "oddzielić" prawą rękę od lewej i np. na 4 regularne (równo trwające) uderzenia klawiatury uderzyć 3 razy guziki basowe. Czyli np. uderzać klawiaturę w tempie 80, a basy w tempie 60 co powodowałoby, że po całym cyklu uderzenia się pokryją. Albo np. na 3 uderzenia basów (tempo powiedzmy 60), pięć uderzeń klawiatury (tempo 100).
Moje pytanie jest następujące, czy takie ćwiczenie ma sens w doskonaleniu grania na akordeonie a jeśli tak, to w jaki sposób je przeprowadzić. Myślałem aby ustawić dwa metronomy na dwa różne tempa i basy uderzać na podstawie jednego a klawiaturę na podstawie drugiego jednak nie jest to takie proste, bo trudno jednocześnie je "wystartować", nie zawsze też tempa będą się pokrywać pomimo tego, że matematyka wskazywałaby że powinny (ale to wynika z niedoskonałości metronomów). Przepraszam za łopatologiczne przedstawienie problemu ale nie jestem muzykiem z wykształcenia.
Pozdrawiam.
-
Słowo klucz to polirytmia (dodałem je do tytułu wątku).
Na pewno takie ćwiczenia nie zaszkodzą :) Poniżej zrobiłem Ci nagranie midi. W jednym kanale jest takt podzielony na 4 równe części, w drugim na 3. Najlepiej puść to sobie na słuchawkach.
(http://i.imgur.com/Q5hUNVK.jpg)
-
Dziękuję bardzo,
o takie coś mi właśnie chodziło :) Jak wyćwiczę taką konfigurację to poproszę o stworzenie innej np. 3 na 5 albo 4 na 6.
Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.
-
Jeśli znasz nuty, ściągnij sobie np. Musescore 2, albo inny programik tego typu - rozpisz nuty na dwie ręce w różnym tempie (przykład masz od Marcela) i program będzie Ci odtwarzał. Będziesz sobie mógł sam płynnie definiować konfiguracje i tempo.
-
Myślę, że te materiały mogą być pomocne :)
Fajnie przedstawione wizualnie:
Polyrhythms: 2 vs 3 / 3 vs 2
https://www.youtube.com/watch?v=8ePgZPuhCAo
Polyrhythms: 3 vs 4 / 4 vs 3
https://www.youtube.com/watch?v=wQWQUc8CCa0
Polyrhythms: 4 vs 5 / 5 vs 4
https://www.youtube.com/watch?v=D2vwk2Megtw
Polyrhythms: 5 vs 6 / 6 vs 5
https://www.youtube.com/watch?v=Gq-XQmVRqs0
Można poszperać jeszcze na YouTube pod frazą:
https://www.youtube.com/results?q=polyrhythm+over|against (https://www.youtube.com/results?q=polyrhythm+over|against)
Te diagramy
(http://i.imgur.com/mTVZpJa.jpg)
można użyć wraz z automatem perkusyjnym np. darmowym Hydrogenem
https://sourceforge.net/projects/hydrogen/
Przy odrobienie sprytu 8), można także zrobić z nich fajne ćwiczenie: co tyknięcie metronomu, przeskakuj do kolejnej kratki (od lewej do prawej). Jedna linia to jedna ręka, a druga linia to druga ręka. Jeżeli kratka jest zakolorowana, to stukasz dłonią. Zacznij od bardzo wolnego tempa, a potem je stopniowo zwiększaj.
Po pewnym czasie ćwiczenia w ten sposób, można zostać bębniarzem w afrykańskim plemieniu ;)
-
Dziękuję Wszystkim za pomoc.
-
Czy są jakiekolwiek utwory z różnym tempem w melodii i basach? Nierówne dźwięki brzmi nieco kakofonicznie.
-
Na poruszone wcześniej w tym temacie zagadnienia należy patrzeć nie jak na występujące jednocześnie różne tempa, tylko jak na występujące jednocześnie różne rytmy.
Polirytmię można spotkać zarówno w muzyce ludowej, jak i w muzyce poważnej, czy w jazzie.
https://youtu.be/eVix9SnsXJk?t=68
https://youtu.be/rrEqNTyMF_A
https://youtu.be/svbPKJBJz8I
Więcej przykładów
https://youtu.be/GVDGxWL9oOo
-
Przykłady rozwiewają wątpliwości.
-
Byle jak pukać może każdy. Wszystkie ćwiczenia rytmiczne powinno się wykonywać bardzo często. Nie można powiedzieć, że nie mam problemu z rytmem więc nie ćwiczę. Kompozytorzy starali i starają się, żeby udowodnić muzykowi, że ma z czymś problem! Posłuchaj sobie "Tańca z szablami" w drugiej części jest linia melodyczna w 3/4 a reszta orkiestry gra dwu-miarowo. Grałem to już dość dawno solo na akordeonie. Prawa ręka na 3/4 a lewa na 4/4. Czy nadal zastanawiasz się nad sensem ćwiczenia rytmu?
-
Świetne narzędzie do ćwiczenia polirytmii
https://4four.io/ploop
-
Narzędzia i przykłady przedstawione powyżej są doprawdy imponujące. [brawo] [brawo]
Co do ćwiczenia rytmów, polirytmii itp... Ja osobiście, czyli przy moich umiejętnościach, nie sądzę, abym poradził sobie z takimi ćwiczeniami, chociaż niewątpliwie mają one sens. Ja raczej wolę nauczyć się utworu na pamięć, zaczynając nawet od baaardzo wolnego tempa (jeśli rytmika jest skomplikowana) aż po właściwe, kiedy to "pamięć" niejako sama odegra właściwe tempo i rytm jednej i drugiej ręki. Dla mnie tak jest prościej, chociaż pewnie niektórzy uznają ta metodę za, hm... , przepraszam, prymitywną. Niemniej taką uważam za możliwą do wykonania. Niewątpliwie przyczyniło się do tego moje wieloletnie granie na keyboardach, które za mnie "załatwiały" kwestię tempa, rytmu i wiele innych rzeczy (tu przestrzegam keyboardzistów, żeby nie zapominali o tym, że w keyboard łatwo się wchodzi ale trudno wychodzi, czego właśnie doświadczam wracając do akordeonu).
Ćwiczenia polirytmii na etapie nauki gry niewątpliwie są rozwijające na całe muzyczne życie. Jest wiele takich rozdziałów nauki, które się "odpłacą" w późniejszej karierze. [akordeon]