... ...Chciałbym się dowiedzieć /nauczyć, zasady/ techniki komponowania.
Dla mnie to czarna magia... ...
Mam u siebie taki temat, ale nie sądziłem, że ktoś go podniesie na tym Forum.
Można oczywiście komponować w oderwaniu od teorii, nie kierując się żadnymi ustalonymi formami
co do struktury budowy.
Z drugiej strony, by "nie odkrywać Ameryki" warto wiedzieć co nieco o prostej i popularnej formie,
jaką jest forma ABA.
Większość utworów w muzyce rozrywkowej i jazzie zbudowana jest wg schematu,
który w klasyce nosi nazwę "pieśń", lub "forma pieśni" (w skrócie mówimy forma,
albo schemat budowy ABA).
W zasadzie jest to forma 3-częściowa, ale ma kilka wariantów.
Poszczególne części utworu zapisuje się symbolicznie następująco :
1. wariant najprostszy A, B, A
2. wariant bardziej rozbudowany A, A, B, A
3. wariant najbardziej rozbudowany A, A1, B, A1, lub A, A1, B, A2.
Są też warianty zdeformowane (niepełne) n.p. A, A1, lub A, B,
lub też A, B, B1 i t.p.
Znaczenie symboli jest następujące :
A - oznacza pierwszą część utworu, zwykle zawierającą 8 (czasem 16) taktów
A1 - jest to powtórzenie części A, ale z nieco innym zakończeniem, którego dłu-
gość jest różna (1 do kilku taktów)
B - oznacza drugą część utworu, zawierającą zwykle taką samą liczbę taktów
jak w części A
A2 - jest to powtórzenie części A, ale z jeszcze innym zakończeniem niż w części
A i A1 i podyktowane jest zakończeniem utworu
W skróconym zapisie nutowym zakończenie części A nazywa się "pierwsza wolta" a części A1 - "druga wolta" i jest na to specjalne oznaczenie graficzne.
Taki skrócony zapis jest wystarczający dla wykonań instrumentalnych. Gdy utwór
ma tekst, to na ogół jest on inny w każdej części i zapis nutowy winien być
ciągły, bez repetycji, co oczywiście zajmie więcej miejsca na papierze nutowym.
W kompozycjach instrumentalnych wybór formy jest nieograniczony, natomiast for-
ma muzyki wokalnej (do tekstu) musi być dopasowana do tekstu (dotyczy to też
wyboru odpowiedniego metrum i tonacji, która musi uwzględniać skalę głosu).