Autor Wątek: Ozdobniki - tryl, obiegnik, mordent dolny / górny, przednutka, arpeggio  (Przeczytany 5231 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 697
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Czy fala nad nutą oznacza vibrato i jak to wyglada w akordeonie? W Musescore zalazłem:
- wysoką i wąską falę z opisem duże vibrato, szybciej
- zwykłą falę z komentarzem duże vibrato wolniej

Poniżej wycinek polki - Karczewskiej, Tadeusza Wesołowskiego



Offline Arkadiusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Co do zasady tak, linia falista nad nutą oznacza vibrato. Niemniej we fragmencie polki, jaki pokazujesz linia falista to wg. mnie nie vibrato, tylko jakiś uproszczony zapis mordentu - tak bym ja to zagrał.

Vibrato w akordeonie występuje jako rozwiązanie techniczne- odpowiednim regestrem włączamy ten efekt lub wyłączamy (po włączeniu w specjalnym otworze "trzepocze" - pod wpływem pompowania powietrza przez miech - specjalna blaszka raczej sporej wielkości i o nieregularnym kształcie prostokąta powodując wibrowanie pompowanego powietrza, co ma słyszalny wpływ na dźwięk - powstaje jakby "drżenie" dźwięku). Nawiasem mówiąc zapotrzebowanie na powietrze rośnie wtedy dość mocno, więc trzeba się napracować lewą ręką. Odpowiednikiem vibrato np. w graniu na skrzypcach (w sensie sposobu zagrania dźwięku) w akordeonie jest tremolo ale ten temat rozwinięty jest w osobnym wątku.


Powiązany wątek: https://forum.akordeonowe.pl/akordeon-od-a-do-z/weltmeister-z-mechanicznym-vibrato/
« Ostatnia zmiana: 28 sty 2022, 12:38 wysłana przez Arkadiusz15 »

Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 697
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Ok, dzięki.

Offline Dubens

  • *
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
Ile czasu powinny trwać te szesnastki w ozdobnikach? Zagrać te nuty najszybciej jak się da, czy trzymać podobnie, jak zwykłe szesnastki?

https://i.imgur.com/3EaZSNw.jpg
Ozdobniki - tryl, obiegnik, mordent dolny / górny, przednutka, arpeggio

Offline Arkadiusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Bez rozwijania tematu - masz to zagrać w czasie przeznaczonym na nutę główną, czyli tą, do której "przypięto" te szesnastki.

Offline Dubens

  • *
  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
To oczywiste, że wartość bazowej nuty skraca się o czas trwania jej ozdobnika, tak aby całość z ozdobnikiem trwała tyle, co sama bazowa nuta. Nie o to pytam... :)

Pytam o to, w jakim tempie zagrać te szesnastki, czy tak samo jak wszystkie "zwykłe" szesnastki w tym utworze, czy szybciej od nich lub maksymalnie szybko. Słucham trochę bałkańskiej muzyki, której dotyczy to pytanie i mam wrażenie, że jest to ta ostatnia z wymienionych opcji, ale chciałbym się upewnić.
« Ostatnia zmiana: 02 paź 2022, 22:35 wysłana przez Dubens »

Offline Arkadiusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
wg mnie de facto można je uznać za mordenty, w bałkańskiej muzyce rzeczywiście grane bardzo często...

Offline elmaz

  • ****
  • Wiadomości: 311
    • Zobacz profil
  • Skąd: Piaseczno
To oczywiste, że wartość bazowej nuty skraca się o czas trwania jej ozdobnika, tak aby całość z ozdobnikiem trwała tyle, co sama bazowa nuta. Nie o to pytam... :)

Pytam o to, w jakim tempie zagrać te szesnastki, czy tak samo jak wszystkie "zwykłe" szesnastki w tym utworze /.../

Dostałeś właściwą odpowiedź (być może ją znałeś, tylko sobie tego nie ułożyłeś jak należy).
Pomyśl przez chwilę. Jeśli te dwie szesnastki mają zmieścić się w czasie ósemki razem z tą ósemką, to co będzie jak zagrasz normalne szesnastki? :-)
Przecież zeżrą Ci cały czas przeznaczony na nutę główną - i kiedy wobec tego ją zagrasz? :-)