By ułatwić sobie rozeznanie jakie funkcje w jakiejś konkretnej tonacji pełnią akordy
wyłącznie akordeonowe - korzystając z zasad w wątku:
Tonika (T), subdominanta (S), dominanta (D) - wyjaśnienie skąd są i dlaczego - sporządziłem tabele dla:
krzyżykowych tonacji durowychTabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji
krzyżykowych tonacji molowychTabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji
bemolowych tonacji durowychTabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji
bemolowych tonacji molowychTabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji
Pisząc o wyłącznych akordach akordeonowych pominąłem trójdźwięki zmniejszone występujące w tonacjach oraz uwzględniłem fakt, że akordeonowe
akordy zmniejszone są niepełne (brak kwint zmniejszonych).
Wyjaśnienia wymaga ostatnia kolumna:
dominanty septymowe/ akordy zmniejszone, które wchodzą do rodziny akordów dominantowych -
D:
-
dla każdego (z dwóch)
akordu rodziny tonicznej -T - można dobrać cztery akordy z tejże kolumny. Przy czym:
1. Akordy występujące po lewej stronie strzałek lepiej oddają charakter tej relacji tzn.
-
dominanty septymowe mają charakter durowy a zatem bardziej pasują do durowych akordów tonicznych -
akordy zmniejszone mają charakter raczej molowy (tercje małe w akordach)
i bardziej pasują do molowych akordów tonicznych2. Akordy z drugiej linii w danej parze na basach akordeonu są bardziej odległe - 6/7 pięter w górę lub 4/5 pięter w dół - od tych z pierwszej linii -1/2 piętra w górę - od akordu tonicznego . Jest to jedynie trudność techniczna...
Gdyby ktoś z forumowiczów chciał mieć owe tabele wydrukowane na
A4 w poziomie, to poniżej są pliki gotowe do wydruku.