Autor Wątek: Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji  (Przeczytany 4776 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 115
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
By ułatwić sobie rozeznanie jakie funkcje w jakiejś konkretnej tonacji pełnią akordy wyłącznie akordeonowe - korzystając z zasad w wątku: Tonika (T), subdominanta (S), dominanta (D) - wyjaśnienie skąd są i dlaczego - sporządziłem tabele dla:


krzyżykowych tonacji durowych

https://i.imgur.com/fnMTCKQ.jpg
Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji




krzyżykowych tonacji molowych

https://i.imgur.com/W0Qdpec.jpg
Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji




bemolowych tonacji durowych

https://i.imgur.com/mS0s1Fi.jpg
Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji




bemolowych tonacji molowych

https://i.imgur.com/6fMFUJ7.jpg
Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji



Pisząc o wyłącznych akordach akordeonowych pominąłem trójdźwięki zmniejszone występujące w tonacjach oraz uwzględniłem fakt, że akordeonowe akordy zmniejszone są niepełne (brak kwint zmniejszonych).


Wyjaśnienia wymaga ostatnia kolumna: dominanty septymowe/ akordy zmniejszone, które wchodzą do rodziny akordów dominantowych -D:

  - dla każdego (z dwóch) akordu rodziny tonicznej -T - można dobrać cztery akordy z tejże kolumny. Przy czym:

1. Akordy występujące po lewej stronie strzałek lepiej oddają charakter tej relacji tzn.

    -dominanty septymowe mają charakter durowy a zatem bardziej pasują do durowych akordów tonicznych 
 
    - akordy zmniejszone mają charakter raczej molowy (tercje małe w akordach) i bardziej pasują do molowych akordów tonicznych

2. Akordy z drugiej linii w danej parze na basach akordeonu są bardziej odległe - 6/7 pięter w górę lub 4/5 pięter w dół - od tych z pierwszej linii -1/2 piętra w górę - od akordu tonicznego . Jest to jedynie trudność techniczna...


Gdyby ktoś z forumowiczów chciał mieć owe tabele wydrukowane na A4 w poziomie, to poniżej są pliki gotowe do wydruku.
« Ostatnia zmiana: 14 cze 2019, 22:46 wysłana przez aszeluk »

Offline maz63

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 927
    • Zobacz profil
  • Skąd: świętokrzyskie
Dzięki aszeluk za włożoną pracę. Na pewno się przyda  [piwo]

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 115
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Tabela dla tonacji molowych harmonicznych

Przeważająca część utworów muzycznych w tonacjach molowych jest osnuta na tonacjach molowych naturalnych. Jedynie sporadycznie w momentach występowania przygodnego krzyżyka/ bemola przy dźwiękach VII st. i kilku następnych taktach jest pilna potrzeba skorzystania z tejże tabeli:

https://i.imgur.com/39D1q13.jpg
Tabele funkcji akordów akordeonowych dla najczęściej spotykanych tonacji


Jak można zauważyć, zmiany choć istotne są niewielkie, ponieważ jedynie trzy akordy ulegają zmianie:

1. Na III st. w miejsce trójdźwięku durowego np. ( c (CEG) dla tonacji A moll ) pojawia się trójdźwięk zwiększony ( c+ (CEGis) dla tonacji A moll ) i zostaje wyeliminowany jako drugi akord toniczny. W tonacjach molowych harmonicznych występuje jeden akord toniczny ? T.

2, Na V st. w miejsce trójdźwięku molowego ( em (EGH) dla tonacji A moll ) pojawia się trójdźwięk durowy ( e (EGisH) dla tonacji A moll ).

3. Na VII st. zamiast trójdźwięku durowego ( g (GHD) dla tonacji A moll ) pojawia się trójdźwięk zmniejszony ( gis- (GisHD) dla tonacji A moll, który w przeciwieństwie do  g (GHD) tworzy dodatkowo rodzinę dominantową - D ). Zgodnie z regułą ?dwa w jednym? odpowiednikiem gis- (GisHD) w basach akordeonu wykorzystujemy akord septymowy zmniejszony hzm (HDGis) podobnie jak dla h- (HDF) ? II st, - zamiennikiem jest dzm (DFH).