Zamieszczam cytat z książki którą zakupiłem na ,,allegro,, - o ile Marcel gdzieś to nie przeniesie
,,Strój suchy
Strój suchy, to taki strój w którym każdy z chórów jest nastrojony bez odchyłek wedle
dźwięku A440 ( właściwie na przestrzeni lat stosowało się przedział 438-444hz).Strój taki
można zrealizować na dwóch lub trzech chórach. Instrument taki nadaje się najbardziej do
grania muzyki typu jazz/swing/blues oraz muzyki poważnej, za to zupełnie odpada taki
instrument przy graniu muzyki ludowej, francuskiej, gdyż do wykonywania takich
rodzajów muzyki niezbędne jest tremolo. W instrumencie strojonym sucho mamy zwykle
zainstalowane chóry:
-Niski + średni co daje nam tylko trzy kombinacje regestrowe
sam chór niski, sam chór średni lub niski ze średnim razem co daje nam brzmienie
określane jako ?bandoneon?.
-Niski + średni + wysoki daje nam to więcej kombinacji
sam chór niski, sam chór średni, niski ze średnim, niski z wysokim, średni z wysokim
oraz niski ze średnim i z wysokim. Takie zestawienie chórów jest popularne w śród
muzyków jazzowych.
Warto dodać, że instrumenty które nie posiadaj ą tremola brzmią znacznie lepiej gdy
posiadają tzw. Kanał, czyli jeden (L) lub dwa (L i M) chóry umieszczone s ą w
specjalnych komorach rezonansowych.
stroje mokre
Stroje mokre to stroje w których zostało zastosowane tremolo. Jak wiemy efekt tremola
czyli to charakterystyczne ?płaczliwe? wibrowanie dźwięku uzyskujemy zestawiając jeden
chór ?M? strojony czysto z drugim ?M? odstrojonym od tego pierwszego w górę ,lub
rzadziej w dół. Głębokość tego odstrojenia w połączeniu z innymi chórami decyduje o
ogólnym brzmieniu instrumentu. Przy tremolu na dwóch chórach zwykle nie przekracza się
wartości 15-20 centów zaś sam efekt tremola w sposób delikatny pojawia się już po
odstrojeniu jednego chóru o ok. 5 centów. Jeśli stroimi tremolo oparte o jeden chór strojony
czysto i jeden odstrojony w górę lub w dół to nie zaleca się dawania odchyłki większej niż
15-20 centów gdyż spowoduje to brzydkie nieczytelne brzmienie sam zaś instrument po
przekroczeniu tej wartości przestanie stroić zwłaszcza w towarzystwie inych instrumentów.
Głębsze tremolo uzyskamy odstrajając drugi chór ?M? w przeciwną stronę otrzymując
tremolo bulwarowe, lub dokładając jeszcze trzeci chór ?M? zestrojony czysto uzyskamy
tremolo francuskie. Najdoskonalsze i najpełniejsze brzmienie tremola uzyskamy na trzech
chórach t ypu ?M? jak wspomniano jeden chór pozostaje strojony czysto, drugi chór jest
odstrojony w gór ę a trzeci w dół. Istniej ą różne warianty takiego strojenia , tzn. stosuje się
różną głębokość odstrojenia chórów , oraz
różną proporcję stosunku głębokości odstrojenia chórów. Zwykle przy strojeniu tremola na
3 chórach chór odstrojony w dół od wzorcowego jest odstrojony o mniejszą wartość niż ten
który odstrojony jest w górę czyli przykładowo jeden chór jest odstrojony w górę o
16centów w górę, zaś chór odstrojony w dół jest odstrojony
O 10-12 centów .Czasem odstraja się jednakowo oba chóry, ale zwykle są odstrojone
niewiele czyli max 15centów. Ogólnie w przypadku tremola na 3 chórach ?M? można sobie
pozwolić na odstrojenie nawet do 25 centów w przypadku chóru odstrojonego w górę oraz
do ok. 15 (wyjątkowo do 20) centów na chórze odstrojonym w dół. Uzyskamy tzw. ?Irish
musette?. Te brzmienie akordeonu nie każdemu pasuje , niektórzy słuchając brzmienia
takiego akordeonu stwierdzą że instrument fałszuje.W wi ększości instrumentów
posiadających 3 chórowe tremolo stosuje się standard ?French musette ? lub ew. ?polka ?
oraz bardzo zbliżony do standardu ?french? standard ?Atlantic musette? właściwie te oba
standardy to to samo. Rzadziej zaś, w przypadku instrumentów z tremolem 3 chórowym
odstraja się chóry o mnie niż 12-15 centów, dziś standard ten nazywany jest ?Canadian? zaś
jego jeszcze słabsza wersja zwie się dziś ?Cajun? Kiedyś zaś podobny standard był
popularniejszy i takie słabsze ale 3 chórowe tremollo zwane było ?Celeste? Zresztą ta
ostatnia nazwa jest używana w starszych instrumentach włoskich dla określenie tremolla na
3 chórach, choć w niektórych starych instrumentach tremolo na dwóch chórach też tak
sporadycznie nazywano.,,