Jest to rozdział z "
Poradnika Akordeonisty", którego autorem jest Pan
Ryszard Borysionek.
Pan Ryszard zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum
Jeżeli chcesz coś dodać w tym temacie lub masz jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało pisz posty poniżej.
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempieZ pewnością każdemu akordeoniście zdarzyło się grać utwór
skomponowany z prawie samych drobnych wartości
rytmicznych ? ósemek bądź szesnastek. Właśnie podczas
wykonywania takich utworów o błędy tekstowe i niestabilne
tempo najprościej. Wielokrotne przegrywanie ?w kółko?
poszczególnych fragmentów, które ?nie wychodzą? zazwyczaj
nie przynosi poprawy. Pomoże nam jedynie metronom
(który każdy szanujący się akordeonista powinien mieć)
i sposoby ćwiczenia opisane poniżej.
Ciąg jednakowych wartości rytmicznych zamieniamy na
następstwo długich i krótkich. W przypadku ósemkowej
melodii wyglądać to będzie w następujący sposób:
melodia oryginalna:
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempie - poradnik
po zmianie (?długa, krótka ? długa, krótka?):
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempie - poradnik
Ustawiamy metronom na wolny puls (np. 60 uderzeń na minutę)
i ćwiczymy wybrany fragment w nowej wersji rytmicznej.
Ważne jest to aby wartość ?długa? była w naszym
tempie możliwie najdłuższa, a ?krótka? była wręcz jej
ozdobnikiem. Grając w ten sposób w wolnym tempie
ćwiczymy szybkie następstwo krótkiej i długiej nuty.
Ten błyskawiczny ruch palców przygotowuje nas
do precyzyjnej gry w tempach szybszych.
Jeżeli zaczniemy grę od wartości krótkiej, szybki ruch palców
przenosi się na inne dźwięki. W ten sposób cwicząc w wolnym
tempie przygotowujemy każdy dźwięk melodii do szybkiej gry
?krótka, długa ? krótka, długa?:
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempie - poradnik
Możemy jeszcze ćwiczyć wykorzystując inne rytmy, które dla
przejrzystości wymagają zapisu w innym metrum :
?długa, długa ? krótka, krótka?:
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempie - poradnik
lub odwrotnie: ?krótka, krótka, długa, długa?
Rytmizacje, czyli jak powoli ćwiczyć w szybkim tempie - poradnik
Jeżeli graficznie krótką nutę zaznaczymy jako kropkę a długa
będzie kreską to nasze cztery schematy będą wyglądały
następująco:
1: ? ? ? ? ? ? ? ?
2: ? ? ? ? ? ? ? ?
3: ? ? ? ? ? ? ? ?
4: ? ? ? ? ? ? ? ?
Są to cztery podstawowe rytmizacje, które polecam ćwiczącym.
Nie oznacza to, że są one jedyne. Spróbuj samemu lub z pomocą
Twojego nauczyciela opracować na lekcji jeszcze inne
? bardziej skomplikowane.
Pamiętaj o tym, żeby trzymać się zawsze jednej wersji palcowania
(zmieniając rytmizację nie zmieniaj aplikatury!).
Grając z akompaniamentem - bas i akord stawiaj zawsze na nucie
takiej jak w wersji oryginalnej (przed zmianami).
Powodzenia!