Wątek poświęcony nagłośnieniu akordeonu przy pomocy prostego rozwiązania, jakim jest
mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej wewnątrz akordeonu. Tak zamontowany mikrofon zbiera dźwięki zarówno strony melodycznej, jak i basowej, ponieważ miech działa jak tunel łączący obie strony instrumentu. W niektórych częściach świata jest to popularne rozwiązane na nagłośnienie akordeonu. Przykłady realizacji przedstawiam niżej.
Przykład 1. Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej. Kierunkowość mikrofonu skierowana na stronę basową.
Przykład 2. Inny akordeon, podobne niesymetryczne umiejscowienie mikrofonu i kierunkowości.
Przykład 3. Warto zwrócić uwagę, że przy tego typu rozwiązaniach nie ma potrzeby prowadzenia kabla przez miech tzn. bezpośrednio montuje się gniazdo po stronie melodycznej oraz potrzebny jest tylko jeden otwór do wywiercenia na gniazdo lub nawet tylko na przewód, gdy gniazdo jest na zewnątrz.
Przykład 4. Niektórzy wykorzystują wkładki ze zwykłych mikrofonów dynamicznych
Przykład 5
Przykład 6
Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 7. Niektórzy bezpośrednio łączą kilka dynamicznych wkładek ze sobą
Przykład 8
Przykład 9
Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 10
(o bezpośrednim łączeniu kilku dynamicznych mikrofonów ze sobą jest więcej w dalszej części wątku)Przykład 11
Przykład 12
Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 13. Niektórzy nagłaśniają w ten sposób również akordeony kanałowe. Weltmeister S4

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 14. Hohner Morino VI M
Przykład 15

Przykład 16
Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 17. Stradovox

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej
Przykład 18. Iorio

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej

Mikrofon zamontowany na głośnicy melodycznej