Trafiłem na ciekawą rzecz

Wydawać by się mogło, że tego typu komercyjne rozwiązania to relikt przeszłości. Rozważaliśmy też użycie płaskiej taśmy, aby nie ingerować w konstrukcję akordeonu przy montażu systemu.
Okazuje się, że jeden ze znanych producentów akordeonów (nazwy nie podaję, aby nie robić reklamy) ma w dzisiejszych czasach w swojej ofercie takie rozwiązanie (!), system nie wymaga żadnego wiercenia otworów i... używa właśnie płaskiej taśmy o której myśleliśmy

Tak to wygląda:



"X to jedyny taki na rynku wewnętrzny mikrofon elektretowy do akordeonu. Zaprojektowany, produkowany i przetestowany przez firmę X z przeznaczeniem do wszystkich modeli akordeonów: 48 basowych, 72 basowych, 96 basowych i 120 basowych. To również jedyne na rynku muzycznym rozwiązanie, które stosując jednopunktowe zbieranie dźwięku, gwarantuje uzyskania pełnego brzmienia instrumentu, od wysokich sopranów po głęboki bas.
W zestawie:
- mikrofon w osłonie z gąbki wraz z taśmą łączącą i gniazdem przyłączeniowym
- przedwzmacniacz / zasilacz z kablami wyjściowymi
- kabel do łączenia gniazda z przedwzmacniaczem
- rzep do kabla
Specyfikacja:
Mirofon
Typ: elektretowy
Charakterystyka: kardioidalna, wielokierunkowa
Obudowa: kopułka zawieszona w gąbce akustycznej (do montażu wewnętrznego)
Taśma połączeniowa z gniazdem: płaska, 150 mm
Montażowe gniazdo połączeniowe na akordeonie: RCA (Chinch)
Kabel połączeniowy
Długość: 1,5 m
Wtyk do gniazda przystawki: RCA (Chinch)
Wtyk do przedwzmacniacza: Jack mono 6,3 mm
Przedwzmacniacz/zasilacz
Obudowa: ABS
Wymagane zasilanie: bateria 6F22/6LR1 ? 9 VDC
Wejście przystawki: gniazdo Jack mono 6,3 mm
Włączenie zasilania: wpięcie Jack?a w gniazdo wejściowe
Wyjście 1: kabel 170 mm + Jack mono 6,3 mm RED ? tony niskie
Wyjście 2: kabel 170 mm + Jack mono 6,3 mm YELLOW ? tony wysokie
Przełącznik: stereo / mono
Waga: 350 gram (wraz z kablem i zasilaczem)
Wymiary przedwzmacniacza: 120 × 45 x 25 mm"
Podsumowując: pomysł z użyciem
płaskiej taśmy, aby nie robić otworów w akordeonie wydaje się dobrym rozwiązaniem. Myślę, że warto spróbować połączyć użycie
mikrofonu dynamicznego z tego typu taśmą. Przykłady użycia mikrofonu dynamicznego zamontowanego na głośnicy były prezentowane na zdjęciach wstawionych w tym temacie. Wygląda na to, że tego typu mikrofony sprawdzają się w tej roli, a dodatkowo przy użyciu mikrofonu dynamicznego odpadnie problem przedwzmacniacza i jego zasilania oraz co ważne, sygnał płynący z wnętrza akordeonu nieekranowaną lub słabo ekranowaną taśmą, będzie znacznie mocniejszy względem poziomu zakłóceń, niż w przypadku mikrofonu elektretowego + przedwzmacniacza użytego poza korpusem akordeonu, jak ma to miejsce w komercyjnym produkcie powyżej. Ważne, aby odcinek taśmy był możliwie jak najkrótszy tzn. aby było to minimum jakie jest niezbędne do przeprowadzenia sygnału przez uszczelkę. Im krótszy będzie odcinek taśmy, tym mniejszy będzie efekt jego działania jako anteny zbierającej zakłócenia.