Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - aszeluk

Strony: [1] 2 3 ... 8
1
Naprawa akordeonów / Odp: "Strzelający miech"
« dnia: 23 kwi 2022, 09:55 »
Moim zdaniem, może to być wynikiem wyspreyowania jakimś odświeżającym środkiem wewnątrz miecha - skutkiem czego jest teraz sklejanie się powierzchni styków fałd miecha szczególnie gdy akordeon "postoi" nieużywany. Ja zakupiłem taki właśnie "wyelegantowany" akordeon, ale na szczęście nie sklejał się.

2
Włoskie / Odp: Crucianelli Pancordion 120b
« dnia: 20 lis 2020, 19:41 »
Racja pomyłka 15 presetów bo to nie klasyczna kombinatoryka tutaj 12 i 21 np to to samo stąd ten wynik 4!
Tu z kombinatoryką wszystko w porządku. Wchodzą w rachubę 4 kombinacje:

1. z 4 registrów włączony 1 -  (4 po 1) w nawiasie powinien być ułamek bez kreski ułamkowej
      (4 po 1) = 4/1 = 4

2. z 4 registrów włączone 2
      (4 po 2) = 4*3/ 1*2 = 6

3. z 4 registrów włączone 3
      (4 po 3) = 4*3*2/ 1*2*3 = 4

4. z 4 registrów włączone 4
      (4 po 4) = 4*3*2*1/ 1*2*3*4 = 1

  Suma daje 15 możliwości

 A silnia w kombinatoryce odnosi się do permutacji gdy np. z 4 elementów można stworzyć 24 różne układy.
Np z cyfr 1;2;3;4 można stworzyć 24 różnych 4-cyfrowych liczb: 1234; 4321; 1243; 3421.....
Uwaga: w liczbach biorą udział wszystkie 4 cyfry (bez powtórzeń).

3
Odradzam; dla jednego lub kilku strojeń - szkoda czasu. Tym bardziej, że strój pojedynczych głosów na strojnicy odbiega i to w sposób nieprzewidywalny od stroju po zawoskowaniu do głośnic. Tutaj gra rolę inny rozmiar komory rezonansowej i inny przepływ strumienia powietrza niż w głośnicach. Strojnice wg mnie są pomocne przy ustawianiu momentu startu głosów. Nawet strój głosów zawoskowanych do głośnic strojonych na strojnicy odbiega choć w sposób bardziej przewidywalny od stroju po wstawieniu głośnic do akordeonu
Zapraszam do mojego wątku "Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia"

4
Edukacja muzyczna / Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« dnia: 04 lut 2020, 12:25 »
Jest dominanta molowa jak najbardziej np. w tonacji Cdur i Amoll - trójdźwięk em(EGH) - bo posiadając dźwięk prowadzący H dążący do rozwiązania się na C tzn by trójdźwięk przybrał formę (EGC), który całkowicie pokrywa się z toniką c(CEG) i ma dwie nuty wspólne z toniką am(ACE).
O tym jest wątek Tonika (T), subdominanta (S), dominanta (D) - wyjaśnienia skąd są i dlaczego.

Z tychże powodów - moim zdaniem - em nie jest akordem tonicznym w tonacji Cdur a wyłącznie dominantowym. Akord toniczny jest akordem b. stabilnym i nie może zawierać dźwięków niestabilnych, w tym wypadku mocno niestabilnego H.

Stąd w przykładzie faywella jeśli w tonacji Gdur pojawi się zamiast hm(HDFis) akord h-(HDF) nie może on pełnić funkcji toniki w tonacji Gdur z powodu b. niestabilnego trytonu HF ani funkcji dominanty-  zniknął dźwięk prowadzący Fis. Jest ciałem obcym.
Może on pełnić funkcję dominanty w tonacji Cdur lub Amoll tzn. może pełnić rolę przekaźnika w przejściu z tonacji Gdur do tonacji Cdur lub Amoll by pozostać w niej na dłużej lub z powrotem wrócić do Gdur. Kasownik przy Fis jakoby to tylko potwierdza.

5
Edukacja muzyczna / Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« dnia: 03 lut 2020, 12:40 »
Wszystko co napisałeś formalnie jest poprawne. Nie zrozumiałem (wytłuściłem to co jest dla mnie niejasne) jedynie:

Ad 6. Powinno być: septymy w akordach najczęściej występują jako septyma mała, którą rozwiążemy sekundą w dół np: na tercję toniki.

Tylko do czego ta ekwilibrystyka prowadzi (chodzi mi o basową stronę akordeonu abstrahując od klawiatury prawej strony):

W Ad 3 napisałeś, że "jeżeli ten sam akord zapiszemy w tonacji G-dur na III st. to mamy trójdźwięk h-moll ze zmniejszoną kwintą podpisujemy ten akord z małej litery"hzm" ".

Formalnie poprawnie, ale faktycznie ten akord wypada z zestawu akordów związanych z tonacją Gdur i jest ciałem obcym ponieważ:
- przestaje pełnić funkcję dominanty molowej, a staje się dominantą (zawiera tryton) dla zupełnie innych akordów tonicznych: c(CEG) lub fis(FisAisCis).
Dlaczego go traktować jako trójdźwięk h-moll ze zmniejszoną kwintą z zapisem literowym wg Twojej notacji hzm(5b), a nie jako niezależny od tonacji trójdźwięk zmniejszony h-?

Też mógłbym skomplikować z najprostszym trójdźwiękiem np.:c(CEG)

c trójdźwięk durowy pełniący różne funkcje w przeróżnych tonacjach, ale, ale...
w I przewrocie (EGC) staje się nie durowym, a molowym akordem bez kwinty z dodaną sekstą małą em6m(-5).
Mało kto w tym zapisie dopatrzy się banalnego c w I przewrocie

Skomplikowałem - i to jak! Wszystko b. poprawnie (w akordach rozwiniętych często pomija się kwinty ponieważ tworzą harmonię słabą w akordach)
Nadmieniam, że dla jasności przewroty w trójdźwiękach opisuje się literowo np
    I z małą cyferką 6 oznaczającą interwały 3 i 6 kolejnych dźwięków od prymy - I przewrót akordu tonicznego durowego.
    I z małymi cyferkami 6 i nad nią 4 oznaczającą interwały 4 i 6 kolejnych dźwięków od prymy - II przewrót...

Jeszcze o dominantach, które w tonacjach mają rożne charaktery; np. w Cdur:

    g(GHD) ; g7(GHDF) i adiatoniczny des7(DesFAsH) - o charakterze durowym
    em(EGH) - o charakterze molowym
    h-(HDF) i adiatoniczne z rodziny zawierającej tryton (FH): hzm(HDFAs); dzm(DFAsH); fzm(FAsHD); i aszm(AsHDF) - nie posiadające absolutnie charakteru durowego ani (już nie absolutnie) charakteru molowego i bliżej im do akordów molowych (quasimolowe).

Problem w grze akordeonowej jest w tym, że w linii basowej mamy ograniczone możliwości w dobieraniu akordów i nie trzeba mieć biegłości w czytaniu nut z kluczem basowym, jeśli małym wysiłkiem przedtem opiszemy akordy prostym nie wprowadzającym w błąd sposobem. Ja korzystam z tego sposobu.
                                                                                                            Pozdrawiam.

       

6
Edukacja muzyczna / Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« dnia: 01 lut 2020, 00:37 »
Wymieniając się tutaj wiedzą nie chodzi mi z jakieś urazy.
By nie skomplikować jeszcze bardziej tematu podejdę do problemu praktycznie.

1. Teraz wiem jak rozpisujesz akordy, domyślałem się tego o co Ci chodzi, choć "h" z tym rozpisie w pierwszym poscie znaczyłoby, że zamiast o (HDF) piszesz o akordzie (HDFis). 

2. Teraz ja rozpiszę akordy moim sposobem i opiszę dlaczego:

Cdur      c(CEG); dm(DFA); em(EGH); f(FAC); g(GHD); am(ACE); h-(HDF)
Amoll     am(ACE); h-(HDF); c(CEG); dm(DFA); em(EGH); f(FAC); g(GHD)
Amollh     am(ACE); h-(HDF); c+(CEGis); dm(DFA); e(EGisH); f(FAC); gis-(GisHD)

a) by odróżnić basy pojedyncze od basów akordów w akordeonie (o tym już była mowa).

b) dopisek zm jest zarezerwowany dla akordów, które trudno opisać literami a mamy je w zestawie gotowych basów w akordeonie tj. akordów septymowych zmniejszonych skrótowo zwanych akordami zmniejszonymi a dopisek zm upraszcza sprawę zdecydowanie.
Podobnie jest z akordami septymowymi półzmniejszonymi w skrócie akordy półzmniejszone, których nie ma w zestawie gotowych basów w akordeonie a gdzie dopisek pzm upraszcza sprawę.

c) trójdźwięki zmniejszone z dopiskiem "-" i trójdźwięki zwiększone z dopiskiem "+" to także wygodny sposób opisu tych dość często spotykanych akordów, które w dodatku nie mają czysto charakteru ani durowego ani molowego.

d) tym sposobem akordy są opisane niezależnie od tonacji w których występują, bo przecież tonacja to jedynie oprawa, która sprawia, że poszczególne akordy spełniają określone funkcje harmoniczne w danej tonacji.

3. To, że te same akordy pełnią różne funkcje harmoniczne nie ulega wątpliwości; problem dlaczego ich zapisy literowe miałyby się zmieniać w zależności od tonacji.

4. Dlaczego np. akordeonowy akord zmniejszony dzm(DFH) opisywać jako Hzm(HDF) choć to prawda, że to są zamienniki i akord h-((HDF), którego nie ma w basach akordeonu można zamienić dzm(DFH), który jest w basach akordeonu. Który akordeonista zobaczywszy zapis Hzm nie zagra nieprawidłowo hzm(HDAs) a zagra prawidłowy dzm(DFH)?

5. Dlaczego dominanty ze swojej natury są durowe? Uważam, że dominanty oparte na rdzeniach  trójdźwięków zmniejszonych mają bardziej charakter molowy niż durowy, gdyż najważniejszy interwał w akordzie między prymą a tercją to tercja mała charakterystyczna dla trójdźwięków molowych

6. Dlaczego twierdzisz, że septymy w akordach są zawsze małe i tylko można je zwiększać. Podobnie jak sekundy, tercje, seksty septymy są małe i wielkie. Septymy małe można zmniejszać otrzymując septymy zmniejszone. Teoretycznie septymy wielkie można zwiększać otrzymując septymy zwiększone. Przykład:
       Akord septymowy zmniejszony popularnie akord zmniejszony to trójdźwięk zmniejszony z septymą zmniejszoną.
       Akord septymowy półzmniejszony  popularnie akord półzmniejszony to trójdźwięk zmniejszony z septymą małą

7
Edukacja muzyczna / Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« dnia: 30 sty 2020, 22:06 »
Zamiast odpowiedzi na dwa moje pytania otrzymałem elaborat, który wniósł jeszcze więcej moich wątpliwości. Zatem uściślę moje pierwsze pytanie do zdania:


W tonacjach durowych(majorowych) nazwy tonacji piszemy dużą literą.  C, G, D.....natomiest molowych (minorowych) zawsze małą bez zaznaczania dur czy moll.


Domyślam się, że chodzi nie o nazwy tonacji a o nazwy akordów. Zatem:

Czy w tonacji Cdur akordy diatoniczne (trójdźwięki) zapisujemy jako C;D;E;F;G;A;H  i mamy się domyślać że D,E,A to trójdźwięki molowe a H to trójdźwięk zmniejszony?

Czy w tonacji Amoll akordy diatoniczne (trójdźwięki) zapisujemy jako a;h;c;d;e;f;g i mamy się domyślać, że c,f,g to trójdźwięki durowe a h to trójdźwięk zmniejszony?

Pytając o zapis literowy akordu zmniejszonego miałem na myśli akord (DFAsH) lub akordeonowy akord zmniejszony (DFH) z dużej czy małej litery i czy tylko z jednej litery?

Przy okazji zapytam o zapis literowy trójdźwięku zmniejszonego np. (DFAs).

Do reszty odniosę się po otrzymaniu jakiejkolwiek odpowiedzi na powyższe pytania.

8
Edukacja muzyczna / Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« dnia: 28 sty 2020, 10:37 »
W pierwszym poscie tego wątku wyjaśniałem, co oznaczają oznaczenia stosowane przeze mnie i nie tylko; więc nie powinno to nikogo zmylić, tym bardziej, że przy oznaczeniach akordów zawsze w nawiasie wpisywałem skład akordów dużymi literami. Zasada jest taka: w akordeonie mamy basy pojedyncze i basy gotowych akordów i by nie mylić w opisie: basy pojedyncze opisujemy dużą literą, a akordy - małą. W wielu polskich zapisach nutowych spotykałem takie rozwiązanie. Jest cała gama różnych oznaczeń akordów, ja wybrałem taką, niczego nowego nie wymyślając.


W tonacjach durowych(majorowych) nazwy tonacji piszemy dużą literą.  C, G, D.....natomiest molowych (minorowych) zawsze małą bez zaznaczania dur czy moll. Nie spotkałem się z nazwą "predominanta" zawsze akord na czwartym  stopniu gamy to "subdominanta". W C-dur:
akord na 1stopniu gamy  "C" to tonika(T),"d" to subdominanta drugiego stopnia(SII),"e" to tonika trzeciego stopnia(TIII)lub dominanta IIIst(DIII)."F" to subdominanta, "G" to domonanta(D),zawsze durowa z wyjątkami, "a" to tonika szóstego stopnia(TVI) lub subdominanta VI st "SVI). "h" dominanta VIIst.(DVII)

Mam pytanie do pierwszego zdania:
Co piszemy dużą literą w tonacjach durowych, a małą w molowych:
 nazwy tonacji (a wtedy nie ma sensu druga część zdania "bez znaczenia dur czy moll"),
czy nazwy akordów (ale wtedy przeczysz sam sobie rozpisując akordy w gamie Cdur raz z dużej litery, a raz z małej czyli w zależności od tego jaki charakter mają akordy - z czym się zgadzam - a co przeczy "bez znaczenia dur czy moll").

I jeszcze jedno pytanie:
Jak zapisać akord zmniejszony np: Dzm czy dzm, który nie ma czysto charakteru ani durowego, ani molowego.


Tak, "predominanta" pojawiła się wprost z j. angielskiego i jest odpowiednikiem naszej "subdominanty".
Poza tym wskazanym postem używałem potem terminu subdominanta. Przepraszam i proszę Marcela by poprawił z predominanty na subdominantę.


Informacja od administratora: zgodnie z prośbą, post został poprawiony.

9
Wystarczy posłuchać:

Moranbong Band. V. Monti - "Csardas", P. Sarasate - "Gypsy Airs"
https://www.youtube.com/watch?v=1X5jD5cMseA

10
Warto posłuchać a jeszcze bardziej popatrzeć na czynnie uczestniczącego widza a nawet dwojga....

Сергей Власов (Sergey Vlasov) - Супер Цыганочка
https://www.youtube.com/watch?v=4XxcA3qds-Y

11
Dzięki za wyjaśnienia. Ponieważ na filmiku jest włoski akordeon "Fratelli" z jakoby nakładką systemu rosyjskiego (chyba?) midi pojawiło się to pytanie. Nie jestem zwolennikiem muzyki z syntetyzatorów dźwięku ale efekty zaskakująco jak dla mnie doskonałe.

12
Słucham często rosyjskich bajanistów (Sergiej Własow, Władimir Butusow). Natrafiłem na filmik
/www.youtube.com/watch?v=9e_ZQ88y0YY
Waleryj Sjomin to b znany w Rosji pieśniarz - akordeonista ale to co pokazał wypróbowując system midi!
Czy ktoś z forumowiczów jest zorientowany w tym temacie?

13
Edukacja muzyczna / Frazy i kadencje w muzyce
« dnia: 05 paź 2019, 11:48 »
Frazy i kadencje w muzyce

W muzyce, podobnie jak w mowie czy piśmie, myśl jest sformułowana w zdaniach jako podstawowych jednostkach logicznych. W zdaniach złożonych, w odróżnieniu od prostych, spotykamy logicznie nierozerwalne części zdania zakończone przecinkiem (przecinkami), które w konsekwencji tworzą kompletne zdanie zakończone kropką.

W muzyce frazy odpowiadają owym logicznie nierozerwalnym częściom zdania oddzielanymi przecinkiem, a cała myśl muzyczna odpowiadająca w mowie czy piśmie zdaniu zakończonym kropką w terminologii angielskiej funkcjonuje jako period (okres).


Fraza

Zwykle frazy muzyczne to czterotaktowe - choć często pojawiają się także ośmiotaktowe ? odcinki zakończone nutą kadencyjną lub następującą po niej pauzą.
Rzadko lub bardzo rzadko możemy spotkać frazy inne niż cztero lub ośmiotaktowe. Są to tzw. frazy nieregularne.

Kadencję melodyczną tworzą nuta kadencyjna oraz poprzedzająca ją nuta zwykle o sekundę wyższa lub niższa od nuty kadencyjnej.

Nuta kadencyjna to nuta wyraźnie dłuższa nuta od poprzedzających nut, a także często występuje po niej pauza.
 
BARDZO WAŻNE
Fraza kończy się nutą kadencyjną lub następującą po niej pauzą nawet w środku taktu. Pozostałe nuty tego taktu to przedtakt następnej frazy
.



Okres

Okres najczęściej składa się z dwóch lub czterech fraz.

Nuta kadencyjna kończącej okres frazy to tonika tonacji utworu muzycznego na danym etapie tego utworu.





Kadencje harmoniczne

Kadencje harmoniczne to następstwo dwóch akordów na końcu frazy harmonizujących nutę kadencyjną i występującą bezpośrednio przed nią nutą lub kilkoma ściśle z nią związanymi nutami.
To połączenie daje odczucie oddechu i pewnego spełnienia zamierzonej myśli muzycznej na danym etapie.


By można było sublimować natężenie tego odczucia stosowane są następujące kadencje:


Pełna kończąca (full close) następstwo:
  • w tonacjach durowych: V7 ? I
  • w tonacjach molowych: V7 - i ; iizm - i
Jest to kadencja zamykająca okres. Analogicznie do kropki w zdanie daje poczucie zakończenia danej myśli muzycznej i poczucie przejścia do następnego etapu.


Niedoskonała pełna kończąca (imperfekt full close):
  • w tonacjach durowych: V - I lub vii- - I
  • w tonacjach molowych: V - i ; v - i; ii- - i
vii- trójdźwięk zmniejszony na 7 stopniu gamy durowej i 2 st. gamy molowej np. (HDF) dla C dur i A moll.
W basach akordeonu ten akord w przewrocie jest pod iizm. (DFH) to dzm patrz Dwa w jednym ? akordy zmniejszone w basach akordeonu

Jest to kadencja zamykająca frazy wewnątrz okresu.


Niepełna kończąca (half close):
  • w tonacjach durowych: dowolny (poza V i vii-) - V.
    Najczęściej spotykane to: I -V ; ii ? V ; IV -V ; vi - V
  • w tonacjach molowych: dowolny (poza V, v i ii-) - V.
    Najczęściej spotykane to: i - V (v) ; iv - V (v) ; VI - V (v) ; III - V (v)
Jest to kadencja zamykająca frazy wewnątrz okresu analogicznie do przecinka w zdaniach.


Kościelna pełna kończąca (plagal full close):
  • w tonacjach durowych: IV ? I pod warunkiem, że nuta kadencyjna musi być toniką akordu I
  • w tonacjach molowych: iv - i pod warunkiem, że nuta kadencyjna musi być toniką akordu i
Jest to kadencja zamykająca okres chociaż tworzy odczucie mniej zdecydowane niż kadencja pełna kończąca.


Niedoskonala kościelna kończąca (imperfect plagal close):
  • w tonacjach durowych: IV ? I pod warunkiem, że nuta kadencyjna jest tercją lub kwintą akordu I
  • w tonacjach molowych: iv - i pod warunkiem, że nuta kadencyjna jest tercją lub kwintą akordu i
Jest to kadencja zamykająca frazy wewnątrz okresu.


Kościelna niepełna kończąca (plagal half close):
  • w tonacjach durowych: dowolny ? IV
  • w tonacjach molowych: dowolny - iv
Jest to rzadko spotykana kadencja zamykająca frazy wewnątrz okresu.


Kadencja zwodnicza (deceptive close):
  • w tonacjach durowych: V; V7 ; vii- - dowolny oprócz I
  • w tonacjach molowych: V; v ; ii- - dowolny oprócz i
Także kadencja V ? I7  jest kadencją zwodniczą.

Ta kadencja jest często używana dla unikania bardziej zdecydowanego efektu jaki daje niedoskonała pełna kończąca V ? I.


UWAGA: Te następstwa akordów tworzą kadencje jedynie na końcu fraz z nutami kadencyjnymi. W innych miejscach frazy pozostają zwykłymi następstwami akordów.



Rozpoznawanie fraz w melodii

Frazy mogą zaczynać się na akcentowanej i nieakcentowanej części taktu i jeśli frazy tworzą okres należy spodziewać się początku następnej frazy w tej samej części taktu co poprzednia.

Wskazówki przy rozpoznawaniu fraz w melodii:

1. Należy policzyć takty melodii zaczynając od pierwszego pełnego taktu (bez przedtaktu). Jeśli liczba jest wielokrotnością liczby - 4 - to frazy są regularne chociaż np. w 16-taktowej melodii można napotkać frazy nieregularne.

2. Spodziewając się 4-taktowych fraz należy szukać zakończenia frazy w 4 takcie lub 3 o ile melodia rozpoczynała się przedtaktem.

Śledzimy w melodii powtórzeń lub przedłużenia na końcu melodii, co może nam wytłumaczyć, że końcowa fraza zawiera 5 taktów zamiast 4. Powtórzenia zaś mogą nam pomóc w poszukaniu początku frazy jako początku powtórzeń.

3. Należy brać  pod uwagę, że wewnątrz frazy mogą być powtórzenia. Także melodie z dużą ilością nut w taktach mogą tworzyć jedynie 2-taktowe frazy.

4. Próbuj zagrać pojedyncze frazy lub połączyć kilka fraz by poszukać formy, gdzie brzmią najbardziej naturalnie.

Jest to ważne, gdyż złe rozpoznanie fraz w melodii prowadzi do błędnej harmonizacji melodii akordami.

14
Wzajemne przenikanie tonacji durowych/molowych o jednakowych znakach przykluczowych

W wielu utworach tonacje durowe i molowe o takim samym znaku przykluczowym wzajemnie się przenikają z tej prostej przyczyny, że tonacja molowa to tonacja zbudowana na osnowie tonacji durowej (lub odwrotnie - o czym może świadczyć kolejność nut gamy A moll w transkrypcji angielskiej: A, B, C, D, E, F, G) jako jedna z gałęzi tzw. eolska spośród np. tonacji bez znaku przykluczowego:
  • jońska ? durowa: C, D, E, F, G, A, H, C
  • dorycka: D, E, F, G, A, H, C, D
  • frygijska: E, F, G, A, H, C, D, E
  • lidyjska: F, G, A, H, C, D, E, F
  • mixolidyjska: G, A, H, C, D, E, F, G
  • ta że eolska ? molowa naturalna: A, H, C, D, E, F, G, A
  • lokrycka: H, C, D, E, F, G, A, H
Różni je to, że toniki tych tonacji przybierają kolejne stopnie gamy durowej lub molowej, jeśli odmianę eolską ustawimy na szczycie, a następnie: lokrycką, jońską...

To podejście ułatwia zdecydowanie traktowanie utworów muzycznych jako emanację mieszanki tonacji durowych i molowych wyrastających z tego samego pnia.

To, że  trójdźwięk toniki tonacji durowej np. c (CEG) i trójdźwięk toniki tonacji molowej np. am (ACE) o takich samych znakach przykluczowych to zamienniki nie posiadające w swoim składzie dźwięków niestabilnych (IV i VII st. gamy durowej / vi i ii st. gamy molowej - w obu przypadkach dotyczy to F i H dla tonacji  C dur/A moll) spowodowało, że obie tonacje traktować można jako bliźniacze i stosować b. podobne reguły harmonii.

Jako przykład mogę podać ?Waltz in A minor? F. Chopina:

https://i.imgur.com/EenM8N0.jpg


https://i.imgur.com/ri5dtqI.jpg


gdzie na 56 taktów:

? tylko 18 taktów (od 17 do 24; od 29 do 30 i od 49 do 56) jest w tonacji A moll,

? 10 taktów (od 31 do 40) to tonacja A dur,

? pozostałe 28 taktów to sterylny przykład następstwa akordów dla tonacji durowych t.j.: vi?ii?V7?I  {(am?dm?g7?c) ? dla tonacji C dur}.

Uwaga: Niektóre akordy są niepełne bez kwinty - co jest naturalne - inne zaś bez tercji np. w takcie 32 (EHD) i w 53 (EAE), gdzie trzeba rozstrzygać, czy są one durowe, czy molowe. Jednak w linii melodycznej znajdziemy brakujące tercje (Gis w takcie 32, a C w takcie 53) i można przydzielić je do właściwej grupy.



Odbiegając nieco od tematu wątku chciałbym zauważyć, że tonacje durowe mogą także wprowadzać nastrój minorowy wbrew ogólnie przyjętej opinii, że tonacja durowa to melodia żwawa, skoczna i mało melancholijna.

Jako przykład można podać:
https://www.donquattrocchi.com/pdf/Ole'%20Guapa.pdf
gdzie końcowa część tanga w tonacji A dur jest b. melancholijna.

15
Trytony to właśnie ten element akordów, który powoduje, że akord zawierający tryton/trytony tworzy najbardziej niestabilną rodzinę dominantową - D - i ma silna tendencje do rozwiązania się na akord toniczy.

Takie właśnie trytony zawarte są w akordach zmniejszonych, dominantach septymowych, akordach molowych z dodaną sekstą, akordach półzmniejszonych i innych nonowch itd...

Poniższe zestawienie ułatwi nam wyławianie takich elementów jak trytony i prześledzić ich tendencje do rozwiązywania się. Nie jest to konieczne by taki napotkany akord rozwiązywać na tonikę, ale warto o tym wiedzieć.


Rozwiązywanie się trytonów

C Fis   ? des lub g
Des G ? d  lub as
D As   ? es lub a
Es A   ? e lub b
E B     ? f lub h
F H     ? fis lub c
Fis  C  ? g lub des
G Des  ? as lub d
As D    ? a lub es
A Es    ? b lub e
B E     ? h lub f
H F     ? c lub fis

W tym zestawieniu ująłem jedynie trójdźwięki durowe jako te, na które w sposób absolutny trytony mają tendencje do rozwiązywania się. Odpowiedniki molowe tychże trójdźwięków durowych, choć w sposób mniej kategoryczny, to także możliwość rozwiązywania się trytonów

Strony: [1] 2 3 ... 8