Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - MarianRI

Strony: [1] 2 3 ... 5
1
Naprawa akordeonów / Odp: Strojenie dzielonej głośnicy
« dnia: 14 sie 2020, 08:03 »
Akordeon 32 basy Hugo Rauner, też jest niewygodny do strojenia basów.
Niby wszystkie głosy w głośnicach mają komorę własną i otwory zasilające powietrzem własne, ale w małej głośnicy otwory są połączone parami na obydwie strony głośnicy i otwór jest jeden dla dwóch głosów (kształtem prawie owal).

Duża głośnica nie ma podstawy z otworami i jest przyklejona do płyty, a jej ścianka działowa jest krótsza o ok. 1 cm i nie dochodzi do płyty co powoduje zdecydowane połączenie par komór na obydwie strony głośnicy.

Wszystkie otwory w płycie są pełnymi owalami, dla obu głośnic.

Strojenie również wymaga blokowania wcześniej nastrojonych chórów, choć w tym przypadku występuje ścianka działowa pomiędzy każdą parą głosów na obu głośnicach. Nie tak jak zrobiłem w Orliku.

2
Dostałem do remontu czyszczenia i strojenia ze strychu akordeonik 32 basy/ 26 klawiszy bez registrów.
Wydaje mi się że jest to Hugo Rauner z głosami z kóleczkiem, takie jak w większości Gigantilli.

Tu chóry basowe są zbudowane jeszcze inaczej:
Chór 32 zawiera głosy  C2, D2, D#2, E2, F2, G2, A2, B2.
-//-   16     -//-            C3, d3, D#3, E3, F3, G3, A3, B3.
Obydwa chóry zawiereją tylko po osiem głosów, i są uruchamiane guzikami rzędu pierwszego od miecha. (brak rzędu basów pomocniczych)

Drugi chór 16 zawiera głosy G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E4, F4, F#4.
         Chór 8          -//-        G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E5, F5, F#5.
Są to chóry akordowe, uruchamiane również przez guziki rzędu basów podstawowych.

O brzmieniu tych basów i o innych spostrzeżeniach napiszę niebawem.


3
Naprawa akordeonów / Odp: Strojenie dzielonej głośnicy
« dnia: 12 lip 2020, 09:13 »
W trakcie strojenia basów Orlika miałem taki sam problem.

Po przeróbce głośnicy małej w jednej komorze znalazły się dwa głosy.
1) nie łatwo jest unieruchomić głosy chóru juz nastrojonego  w taki sposób aby nie zmienić naprężeń zaworków zewnętrznych, co może mieć duży wpływ na rozstrojenie tegoż chóru.
2) Też po nastrojeniu obydwu chórów osobno, razem nie wpółgrały. w niektórych momentach słyszałem dudnienia.

Już myślałem że się nie uda, ale po wielu poprawkach udało się dostroić.

Wydaje mi się że trzeba idealnie nastroić obydwa głosy z  tej samej komory, np: a3-220Hz i a440Hz wtedy ich stroiki wychylą się w tym samym czasie a3 wychyli się co drugie wychylenie a4 i nie będą się zakłócać.

Mała głośnica w przypadku Orlika jest wąska i przez to dwa głosy są blisko siebie. Drgania jednego mogą zakłócić pracę drugiego.

Nie wiem czy dobrze myślę, ale problem był identyczny.

4
https://youtu.be/67SIkutfXy0       - tu filmik z Orlikiem.

Wreszcie skończyłem z basami w Orliku. Przeróbka polegała na:

Na głośnicy dużej były dwa chóry 64' i 32', został jeden 32' (głosy większe z welmeistra pasowały na miejsce chóru 64'), druga strona głośnicy pozostała pusta bez głosów.

Na głośnicy małej był jeden chór 16', druga strona była ''ślepa'' tu wyciąłem otwory i wkleiłem chór 8'.

Wadą tego rozwiązania jest to że pary głosów chórów 16' i 8' mają wspólną komorę, to poważnie utrudnia strojenie.


W chórze 32' najniższym dżwiękiem jest G, a w chórach 16' i 8' najniższymi są dzwieki E.

Guziki basów podstawowych otwierają klapki chórów 32', 16' i 8', a akordy budowane są z chórów 16' i 8' (wcześniej było podstawowe 64', 32 i 16' - a akordy 16'.)

Zmiana registrowa pozwala wyłączyć chór 32'.

Zamieniłem też w dyszkancie jeden z chórów 8' na 16', chór 8' odstroiłem minimalnie na plus.
Registry zostały zablokowane nie ma zmiany.

Kolega Emiliano pogłębił komory w głośnicach pod chór 16', za co bardzo mu dziękuję.


Część treści dołączono do wątku: Strojenie dzielonej głośnicy

5
Dziś sprawdziłem basy w Contasinie 40  basów. 4 chóry w basach i 2 chóry na dyszkancie (MM).
Okazało się że nie ma chóru 64'. A tak naprawdę to nie wiem czy dobrze określam nazwy chórów basowych.

W każdym dotąd znanym mi akordeonie każdy chór składał sie z głosów dwóch sąsiednich oktaw, nigdy najniższym dzwiękiem w chórze nie był głos C.
A dziś zaskoczenie, w Contasinie małej obydwa najniższe chóry zaczynają się głosami C jako najniższymi i przez to wszystkie głosy pochodzą z jednej oktawy.
Dotyczy to tylko dwóch chórów najniższych, tych które grają uruchamiane przez guziki basowe basów podstawowych i pomocniczych.
Dwa chóry z których budowane są akordy, składają się (każdy z nich) z głosów dwóch sasiednich oktaw i najniższymi dzwiękami w tych chórach są głosy F.

W porównaniu z wcześniejszymi zestawieniami które podawałem wygląda całość tak.:

Zestawienie głosów w chórach:                     Wszystkie głośnice stale otwarte.

Contasina 40     Chór 32'         C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2, G2, G#2, A2, B2, H2.
                                16'         C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3, G3, G#3, A3, B3, H3.
                                16'         C4, C#4, D4, D#4, E4, F3, F#3, G3, G#3, A3, B3, H3.
                                  8'         C5, C#5, D5, D#5, E5, F4, F#4, G4, G#4, A4, B4, H4.
 
Ze względu na brak registrów, zawsze basy grają jednakowo.

       Basy podstawowe.    32', 16', 16, 8'.            akordy.  16', 8'.

Dalej będę nazywał chóry jak dotąd, wyznacznikiem przynależności niech będzie dzwięk A.
Tam gdzie: A1 = 64', A2 = 32', A3 = 16', A4 = 8', A5 = 4'.

Teraz chcę zrobić porządek z tymi basami, czyszczenie, wosk, węntylki i zrobię nagranie brzmienia.

6
Tomasz, skoro nie widzisz problemu to może go nie ma. Chciałem podzielić się tylko spostrzeżeniami i opisać jak to wszystko działa, albo jakie głosy kiedy i gdzie grają, z mojego punktu widzenia.

Problem, a raczej chęć eksperymentu mam w basach Orlika i opiszę to póżniej (jestem w trakcie pracy nad tym).

A jeżeli chciałbyś napisać jakie spotkałeś np: zestawienia głosów w chórach basowych swoich akordeonów to bardzo proszę.

7
Podejmuję temat ponieważ na forum nie znalazłem nic o działaniu mechanizmu basowego, o zestawieniach chórów i głosów w chórach basowych.
Na podstawie kilku akordeonów zauważyłem różnice mogące mieć wpływ na brzmienie basów.
Zacznę od podstawowych widocznych po wymontowaniu głośnic basowych prawidłowości.




Otwarty register Master (dostępne wszystkie chóry basowe).:

Guziki basów podstawowych i basów pomocniczych otwierają obydwa rzędy klapek, jeden rząd dla głośnicy dużej (chóry 64' i 32') i drugi rząd dla głośnicy małej (chóry 16', 8', oraz 4' jeżeli to wersja 5-cio chórowa)
Wybrany guzik basowy uruchamia głosy np: C we wszystkich chórach, 64',32',16',8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.

Natomiast guziki basów akordowych uruchamiają tylko rząd klapek dla głośnicy małej.
Mechanizm basowy buduje akordy tylko z głosów głośnicy małej, 16', 8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.

Wybrane registry mogą wyłączać żądane chóry.

Zestawienia chórów.:

Zestawienia chórów w moich akordeonach są takie same we wszystkich, poza jednym (nie sprawdziłem go jeszcze) i drugim w którym zmieniłem je już częściowo.

Zestawienia głosów w chórach.:

Diana 120 i       chór 64' zawiera   G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
Serino 120        -//-  32'   -//-       G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. (    -//-     G2)
                        -//-  16    -//-      G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. (    -//-     E3)
                        -//-   8'    -//-      G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E4, F4, F#4. (    -//-     E4)

Zestawienie chórów na poszczególnych registrach.:            Stale otwarty chór 16' (bez suwaka)

    Register 1)      basy podstawowe:   64', 32', 16'                akordy:   16'     
                 2)                                                16', 8'                          16', 8'
      Master 3)                                   64', 32', 16', 8'                           16', 8'
                 4)                                         32', 16'                                16'
                 5)                                                16'                               

Gigantilli   80/4 chóry i Gigantilli 120/5 chórów.:

Chór 64', zawiera          F1, F#1, G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2.
        32'                       F2,....................................H2, C3, ........................E3.
        16'                       F3, ...................................H3, C4, ........................E4.
         8'                        F4, ...................................H4, C5, ........................E5.
         4'   (120 bas)       F5, ...................................H5, C6, ........................E6.
W każdym chórze najniższym jest dżwięk F.

Zestawienia chórów na poszczególnych registrach.:            Stale otwarte chóry 32' i 16' (bez suwaka)
 
80-basowy:  register 1)      64', 32', 16'               /             16'
                    Master  2)      64', 32', 16'. 8'          /             16', 8'
                                3)            32', 16'               /             16'

120-bas:                   1)             32',        8'         /                    8'         Stale otwarty chór 32'
                                2)       64', 32', 16', 8'         /              16', 8'
                    Master  3)       64', 32', 16', 8', 4     /               16', 8', 4'
                                4)             32', 16'             /               16'
                                5)       64', 32',        8', 4'    /                     8', 4'

                                                                                                                           
Royal standard 120/ 5 chórów.:

Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2.   (najniższy G1)
        32'              G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3.   (                G2)
        16'              G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E4, F3, F#3.   (                F3)
         8'               G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E5, F4, F#4.   (                F4)
         4'               G5, G#5, A5, B5, H5, C6, C#6, D6, D#6, E6, F5, F#5.   (                F5)

Zestawienia chórów na poszcz. registrach.:                 Stale otwarty chór 16'
 
Register    1)        32', 16'                        /              16'
   Master   2) 64', 32', 16', 8', 4'               /               16', 8', 4' 
                3)              16'                       /                16', 8', 4'


BFA Orlik 40/  tylko 3chóry w basach.:

Chór 64' zawiera:    G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2.     (najniższy G1)
        32'                 G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3.     (                G2)
        16'                 G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3.     (                E3)

Występuje tylko jeden suwak który zamyka lub otwiera chór 64'.

Zestawienie chórów na poszcz. registach.:

Register Master 1)  64', 32', 16'          /            16'
                       2)         32'  16'          /            16'


Mam jeszcze Contasina 40/4 chóry w basach bez registrów i Weltm. Contasina 80/4chóry w basach, ale to już po świętach.
Pracuję nad basami BFA Orlik będą zmiany w zestawieniach chórów i w zestawieniach głosów w chórach, może coś ciekawego wyjdzie.
Ciekawe też są zestawienia głosów w Contasinie 40, nie sprawdzone jeszcze dokładnie.

8
Powitania / Odp: MarianRI
« dnia: 02 kwi 2020, 00:26 »
Bardzo Dziękuję. Jestem zaskoczony takim wielkim wyróżnieniem. Naprawdę zasłużyłem Marcelku ?
Czuję się zobowiązany.
Pojawiłem się na forum aby skorzystać z wiedzy i doświadczenia wspaniałego grona kolegów.
Nie miałem nawet pojęcia na czym polega zmiana częstotliwości dzwięku stroika.
To czego się na forum dowiedziałem, nauczyłem. podsłuchałem i podpatrzyłem jest dla mnie bezcenne.
Choć nie było łatwo to efekty uszestnictwa na Forum Akordeonowym przerosły moje oczekiwania.
Jeżeli komuś pomogłem to bardzo się cieszę i postaram się dalej zdobywać tu wiedzę i dzielić sie spostrzeżeniami.
Dziękuję wszystkim kolegom za to co mnie tu w tym gronie spotkało do tej pory i proszę o jeszcze.
Tobie Marcelku dziękuję za to że to forum istnieje.  [brawo]

9
Pozostałe / Odp: Delicia Choral XIV
« dnia: 05 sty 2020, 21:42 »
Bardzo wielkie dziękuję Marcel, tymczasem...

10
Pozostałe / Odp: Delicia Choral XIV
« dnia: 05 sty 2020, 11:13 »
Czy Lignatone Aida 120 basów 3 chórowa, 6 registrów, to rodzina czechosłowackiej Delicji? I na jakich głosach może być?

11
Patrząc na środkową fotkę, widać popychacze jakby w takiej ramce.
Od strony kółka napinającego pas, ramkę tą trzyma klamra/blaszana. Druga klamra jest na drugim końcu ramki.

Odpinając klamry wyjmiesz 4 rzędy guzików łącznie z ramką, które potem włożysz z powrotem podobnie jak w Lucii.

Nie bój się równania klawiatury, bo dekawki w Dianie są zawieszone na gumkach, łatwiej uszczelnić je niż dekawki klejone bezpośrednio do drutu/dzwigni.

12
Co zauważyłem podczas mojej nauki strojenia, to specyficzne zachowanie skrobanych stroików.
Gdybym nie przestrajał stroików tak mocno, to może umknęło by mojej uwadze, że w trakcie obniżania częstotliwości stroiki wyginają się tym bardziej, im więcej skrobiemy.

Kierunek wygięcia:

Jeżeli obniżamy częstotliwość stroika zewnętrznego zamontowanego na głośnicy, to szczelina się zmniejsza, a jeżeli to samo robimy na stroiku wewnętrznym, szczelina się powiększa.
Dotyczy to wszystkich głosów, ale im głosy mniejsze, tym bardziej to jest odczuwalne.

Dlatego potrzebna jest stała kontrola startu stroików w trakcie strojenia. Kiedyś wspomniał o tym Accordion.

Dokąd głosy zaopatrzone są w zaworki, to obydwa stroiki na tym samym głosie dają stroić się indywidualnie, (przestrojenie , lub zmiana wielkości szczeliny jednego stroika nie ma wpływu na start i strój drugiego stroika).

Natomiast jeżeli głos nie ma zaworków, to nawet niewielka zmiana szczeliny jednego stroika powoduje zmianę stroju obydwu stroików.

Wydaje mi się, że za duża szczelina jednego stroika może powodować opóźnienie startu drugiego stroika.

Radziłem sobie w ten sposób, że stroiłem obydwa stroiki na przemian po troszku, kontrolując/ korygując szczeliny. Kiedy się złapie wprawy, to nie jest tak strasznie.
Kiedyś jeden z najmniejszych pisklaków po obniżeniu stroju zewnętrzny stroik schował mi się tak mocno w płytkę, że musiałem wydłubać go z wosku.

13
Powitania / Odp: Szymek98
« dnia: 03 gru 2019, 17:14 »
Witaj Szymon.

14
Naprawa akordeonów / Odp: Czyszczenie głosów
« dnia: 03 gru 2019, 08:02 »
Czyszczenie głosów trzeba zrobić jak najmniej agresywnie i uwaga tu na środki chemiczne, które mogą powodować rdzewienie stroików. (Użyłem kiedyś Toluen i 12 głosów do wyrzucenia, rdzewieją, a po ponownym czyszczeniu znowu rdzewieją). Dziś używam do mycia tylko rozpuszczalnik benzynowy, benzynę lakową lub nitro.

Czyściłem szczotką drucianą ręcznie i na wiertarce i uważam, że można to robić, jeżeli głosy są strasznie brudne, i zardzewiałe. Dobry stroiciel takie głosy wyrzuciłby przed czyszczeniem. Myślę, że ta metoda też jest agresywna i chociaż nie robi wielkiej szkody stroikom, to zaokrąglają się brzegi szczeliny w płytce.

Gotowania głosów też już unikam - samo gotowanie uważam za zasadne w przypadku brudnych i zardzewiałych głosów, ale użycie sody kuchennej powoduje siwy nalot, który trudno zmyć i co znowu szczotka.

15
U mnie powodem zniszczenia głosów w czasie strojenia gigantilli 80 była głównie niecierpliwość.
Zamiast doczytać wszystko, dopytać co się da, (myślę tu o naszym forum) zdawało mi się, że to co już wiem wystarczy, aby stroić.
Brak wiedzy, znikome, albo żadne doświadczenie również prowadzi do niszczenia stroików.
Brak pewności co do danych o odstrojeniu prowadzi do konieczności robienia poprawek i to często obszernych.

A zacząć należałoby od czyszczenia głosów.

Moje błędy co do samego strojenia:
  • czyszczenie szczotką zmienia mocno strój (nieprzewidywalnie)
  • wentylki zrobiłem ze złych materiałów (nie ma sensu oszczędzać jak można kupić)
  • stroiłem pojedyncze stroiki poza głośnicami w okolice zera
  • po zalaniu woskiem okazało się że znowu trzeba stroić, więc stroiłem
  • po włożeniu do akordeonu znów to samo

Niektóre stroiki przestrajane były o znaczne wartości, co powodowało znaczne ubytki materiału.
Dalej:
  • wybrane odstrojenie nie spełniało moich oczekiwań, więc poprawka jedna, druga, trzecia.
  • na dodatek złego wybrałem odstrojenie obu ósemek
  • dopiero chyba za czwartym razem zagrało mi jako tako i tak było do teraz.

Tak więc drapania, piłowania było b. dużo, ale za to zdobyłem dużo doświadczenia w samym posługiwaniu się narzędziami i dużo narzędzi w tym czasie zostało zmodyfikowanych wg. potrzeb.

Zrozumiałem zachowania stroików i ich szczelin po skrobaniu (szczególnie tych mocno przestrajanych, tych bez wentylków i tych b.malutkich.

Wniosek:
dobre wentylki, ostre narzędzia, strojenie w akordeonie - przynajmniej w połówce, a na strojnicy tylko przygotowanie głosów.

Na dziś tyle, jeszcze napiszę na ten temat.


Strony: [1] 2 3 ... 5