Podejmuję temat ponieważ na forum nie znalazłem nic o działaniu mechanizmu basowego, o zestawieniach chórów i głosów w chórach basowych.
Na podstawie kilku akordeonów zauważyłem różnice mogące mieć wpływ na brzmienie basów.
Zacznę od podstawowych widocznych po wymontowaniu głośnic basowych prawidłowości.
Otwarty register Master (dostępne wszystkie chóry basowe).:
Guziki basów podstawowych i basów pomocniczych otwierają obydwa rzędy klapek, jeden rząd dla głośnicy dużej (chóry 64' i 32') i drugi rząd dla głośnicy małej (chóry 16', 8', oraz 4' jeżeli to wersja 5-cio chórowa)
Wybrany guzik basowy uruchamia głosy np: C we wszystkich chórach, 64',32',16',8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Natomiast guziki basów akordowych uruchamiają tylko rząd klapek dla głośnicy małej.
Mechanizm basowy buduje akordy tylko z głosów głośnicy małej, 16', 8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Wybrane registry mogą wyłączać żądane chóry.
Zestawienia chórów.:
Zestawienia chórów w moich akordeonach są takie same we wszystkich, poza jednym (nie sprawdziłem go jeszcze) i drugim w którym zmieniłem je już częściowo.
Zestawienia głosów w chórach.:
Diana 120 i chór 64' zawiera G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
Serino 120 -//- 32' -//- G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( -//- G2)
-//- 16 -//- G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( -//- E3)
-//- 8' -//- G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E4, F4, F#4. ( -//- E4)
Zestawienie chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarty chór 16' (bez suwaka)
Register 1) basy podstawowe: 64', 32', 16' akordy: 16'
2) 16', 8' 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8' 16', 8'
4) 32', 16' 16'
5) 16'
Gigantilli 80/4 chóry i Gigantilli 120/5 chórów.:
Chór 64', zawiera F1, F#1, G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2.
32' F2,....................................H2, C3, ........................E3.
16' F3, ...................................H3, C4, ........................E4.
8' F4, ...................................H4, C5, ........................E5.
4' (120 bas) F5, ...................................H5, C6, ........................E6.
W każdym chórze najniższym jest dżwięk F.
Zestawienia chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarte chóry 32' i 16' (bez suwaka)
80-basowy: register 1) 64', 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16'. 8' / 16', 8'
3) 32', 16' / 16'
120-bas: 1) 32', 8' / 8' Stale otwarty chór 32'
2) 64', 32', 16', 8' / 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8', 4 / 16', 8', 4'
4) 32', 16' / 16'
5) 64', 32', 8', 4' / 8', 4'
Royal standard 120/ 5 chórów.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E4, F3, F#3. ( F3)
8' G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E5, F4, F#4. ( F4)
4' G5, G#5, A5, B5, H5, C6, C#6, D6, D#6, E6, F5, F#5. ( F5)
Zestawienia chórów na poszcz. registrach.: Stale otwarty chór 16'
Register 1) 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16', 8', 4' / 16', 8', 4'
3) 16' / 16', 8', 4'
BFA Orlik 40/ tylko 3chóry w basach.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( E3)
Występuje tylko jeden suwak który zamyka lub otwiera chór 64'.
Zestawienie chórów na poszcz. registach.:
Register Master 1) 64', 32', 16' / 16'
2) 32' 16' / 16'
Mam jeszcze Contasina 40/4 chóry w basach bez registrów i Weltm. Contasina 80/4chóry w basach, ale to już po świętach.
Pracuję nad basami BFA Orlik będą zmiany w zestawieniach chórów i w zestawieniach głosów w chórach, może coś ciekawego wyjdzie.
Ciekawe też są zestawienia głosów w Contasinie 40, nie sprawdzone jeszcze dokładnie.