Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - W.Królikowski

Strony: [1] 2 3 4
1
Nagrania i filmiki akordeonowe / Jakieś małe nic
« dnia: 18 kwi 2016, 09:01 »
https://www.youtube.com/watch?v=4o9r-5CQ4M8

bardzo ładnie wyszło to "Jakieś małe nic"
(mam nawet swoją prymkę, pisaną z nagrania i muszę sprawdzić
czy chociaż z grubsza się zgadza)

na marginesie - ta Ordonka, to trudna sztuka do spisywania, bo często
przechodzi w melodeklamację i nie wiadomo co napisać

2
Off-topic / Moje zmagania z klarnetem
« dnia: 17 kwi 2016, 21:13 »
Lipiec 1974 r. - ostatnie moje granie - klarnet zapakowany do futerału.

Parę dni temu coś mnie podkusiło, sięgnąłem po futerał z klarnetem, wyjąłem go,
złożyłem, próbuję dmuchnąć, nie idzie, ale po kilku próbach wreszcie zapiskało,
po dalszych kilku minutach dźwięk już normalny, ale nieszczególny, bo instrument
nie rozegrany, gama idzie, czyli klapy kryją, co mnie trochę zdziwiło, bo przecież był
kompletnie wyschnięty i myślałem, że trzeba będzie ?przelać? go wodą. Widać z tego,
że poduszki w klapach są dobrej jakości, bo przez tyle lat nic im nie zaszkodziło.

Potem okazało się, że zaczyna boleć kciuk podtrzymujący instrument, mimo iż na zaczep
jest nałożona gumka milimetrowej grubości, ale trochę jednak twarda. Nic grubszego
i miększego na zaczep założyć nie można, bo otwory się podnoszą i palce nie pasują do
otworów. Wymyśliłem więc zawieszkę na szyję, podobną jak w saksofonach, co pozwala
na położenie kciuka tuż ponad zaczepem i ? wszystko ?gra? : kciuk nie boli, palce
pasują do otworów, klarnet wisi na szyi jak saksofon - teraz można swobodnie grać.

O bólu warg nie wspominam, bo jeszcze nie było okazji do dłuższego ćwiczenia i tu
następny problem - trzeba czekać na okazję, by wszyscy wyszli z domu i tylko moje dwa
kotki muszą słuchać co ja wyprawiam (uciekają w najdalszy kąt).

Oto rezultat pierwszych prób - nagrania na Audacity, potem dołożona ścieżka midi/mp3
z elementarnym akompaniamentem napisanym w Mozarcie4 :
- Kołysanka mojej Mamy - 2 wersje
- Over the rainbow - po trzeciej próbie

Link do nagrań :
https://drive.google.com/open?id=0B4vsBp3hqzzRRnNXbGF2MHVKMVE 

CDN


3
Darmowe nuty akordeonowe / Moje transkrypcje na 3/4
« dnia: 03 kwi 2016, 22:12 »
Znane są mi przykłady, choć niewiele ich jest, transkrypcji utworów z metrum nieparzystego
na parzyste, ale kompletnie nie znam przypadków odwrotnych.

Moje transkrypcje na 3/4 pojawiły się w moim ?muzycznym? życiorysie jako pewnego rodzaju
?koło ratunkowe?. Mianowicie po ok. 15-letnim okresie czynnego uprawiania muzyki (w okresie
studiów a następnie w czasie pracy zawodowej), miałem prawie 20-letnią przerwę, po której
pojawiła się możliwość ponownego dotknięcia klawiatury pianina (skrzypce i klarnet nadal leżały
w swoich futerałach, bo jakoś nie ciągnęło mnie do nich). Wprawdzie teoria i melodie z pamięci
nie uleciały, ale z techniki pianistycznej pozostało tylko tyle, że mogłem jedynie próbować grać
w wolnych tempach ?kawałki? typu slowfox, boston. I właśnie, grając te ostatnie zauważyłem,
że wiele melodii w metrum parzystym, wolnych czy szybkich, daje się łatwo ?przerobić? na metrum
nieparzyste. Tak więc, w moich zbiorach prymek pojawiły się przeróbki tego rodzaju - łącznie ok.
180 pozycji (to oczywiście nie koniec możliwości, ale - ok. 10 lat temu, wobec zapełnienia moich
19 segregatorów z drukowanymi nutami, bo więcej na półce się nie mieści - zaprzestałem nuty
drukować i resztę trzymam tylko na laptopie).

Wystawiam więc ?pod krytykę? działkę mojej ?tfurczości? pod tytułem j.w.
i na początek kilka pozycji, sygnalizowanych już na tym Forum, ale rozproszonych po różnych
tematach i uzupełnionych nagraniami midi, napisanymi i konwertowanymi w programie Mozart 4 :
- ?El chochlo? (jedno z moich ulubionych tang)
- ?Maple leaf rag?
- ?Summertime?
- ?Blues? 
- ?The Entertainer?
- ?Graj piękny Cyganie?
- ?Some of these days?
- ?Deep purple?

4
Jak w tytule - kilka mało znanych melodyjek, o nieznanych mi tytułach, które zagrane
w tempie 200-220, z powodzeniem mogą zastąpić wspomniane szybkie tańce w metrum parzystym :

5
Darmowe nuty akordeonowe / Moje prymki "Na ludowo"
« dnia: 08 mar 2016, 21:04 »
W zaprezentowanych dotąd zbiorach moich prymek brakuje jeszcze najstarszej części
a mianowicie polskiego folkloru (z wyłączeniem obecnie t.zw. biesiady - choć w pewnych
przypadkach jedno drugiego nie wyklucza).
Starsi prawdopodobnie znają te melodie - mam nadzieje, że zainteresują one młodych,
bo na dyskotekach tego nie usłyszą.

Na początek kilka melodii staropolskich :

(niebawem CDN)

6
Darmowe nuty akordeonowe / Moje nutki dla znajomych
« dnia: 03 mar 2016, 20:49 »
na moim laptopie mam folder p.t. "prace dla znajomych" (internetowych), 
które robię od 2007 r. i uzbierało się tego prawie 170 pozycji - wszystko gratis

(piszę nuty ze słuchu, bo jeszcze idzie mi to jako tako - z graniem jest już znacznie gorzej,
o czym świadczy już sam tytuł, pod jakim wstawiam na forum moje wypociny,
czyli "Moje zmagania z klawiszami")

poniżej przedstawiam spis tytułów - może Ktoś wypatrzy coś interesującego dla siebie ?

zainteresowanych proszę o wiadomość - będę wysyłał pocztą, bo jest tego zbyt dużo
by podawać tutaj linki do pobrania poszczególnych pozycji (łącznie ok. 18MB po spakowaniu)
(na wszelki wypadek - link do pobrania całości :
https://drive.google.com/open?id=0B4vsBp3hqzzRbUxuVXBoVDRTT0k  )

z góry też przepraszam za jakość niektórych pdf - nie mam lepszej drukarki, więc ostatnio
staram się je podmieniać i robię fotki z ekranu edytora nut (Mozart4)

na marginesie - połowa pozycji (mało znany repertuar z pierwszej połowy ub.w.) była robiona
dla Ś.p. Pana Zbyszka - śpiewającego emeryta z Łodzi, który odszedł w czerwcu ub.r.

7
Lepiej zagrać prosto, a więcej przyartykułować miechem.

święta racja, ale to znacznie trudniejsze, wyższy stopień wtajemniczenia, albo wyższa szkoła jazdy


8
Off-topic / Moje dawniejsze próby z midi
« dnia: 31 sty 2016, 22:14 »
Kilkanaście lat wstecz w domu nie miałem pianina i z moich prymek, pisanych w Mozarcie 4, próbowałem
aranżacji udającej grę na pianinie. Ponieważ nie wszystkie brzmienia przypadły mi do gustu, więc
"prawą rękę" zastępowałem najczęściej wibrafonem a "w lewej" dawałem banjo, lub coś innego.
Dzisiaj prezentuję małą próbkę tych nagrań - patrz poniżej :

9
Darmowe nuty akordeonowe / Kołysanki
« dnia: 13 sty 2016, 15:02 »
Przyłączając się do gratulacji wszystkim Ojcom i Dziadkom, podrzucam (może się przydać) kołysankę
mojej Mamy :



a tekst jest taki :
Śpij dziecino, moja mała, siwe oczka zmruż.
||:Ja cię będę kołysała a ty zaśnij już :||

10
Off-topic / Rzeszowszczyzna, Bieszczady
« dnia: 05 sty 2016, 20:25 »
U nas w domu (a pochodzę z Ustrzyk Dolnych) (...)

a propos Rzeszowszczyzna - wielokrotnie spędzałem wakacyjny urlop nad Sanem,
nieco powyżej Dynowa. Ciekawa rzeka, w tym miejscu zaliczana do wód nizinnych,
ale na przekór temu był tam i lipień i pstrąg w sąsiedztwie tych typowo nizinnych.
Można więc było wypróbować wszystkie metody wędkowania.

A pętlę bieszczadzką zacząłem przemierzać takimi pojazdami :

11
Edukacja muzyczna / Nauka komponowania, zasady, techniki
« dnia: 04 sty 2016, 15:24 »
... ...Chciałbym się dowiedzieć /nauczyć, zasady/ techniki komponowania.
Dla mnie to czarna magia... ...

Mam u siebie taki temat, ale nie sądziłem, że ktoś go podniesie na tym Forum.

Można oczywiście komponować w oderwaniu od teorii, nie kierując się żadnymi ustalonymi formami
co do struktury budowy.
Z drugiej strony, by "nie odkrywać Ameryki" warto wiedzieć co nieco o prostej i popularnej formie,
jaką jest forma ABA.

Większość  utworów  w  muzyce  rozrywkowej  i  jazzie  zbudowana  jest  wg  schematu,
który  w  klasyce  nosi  nazwę  "pieśń", lub  "forma  pieśni" (w  skrócie  mówimy  forma,
albo  schemat  budowy  ABA).
W  zasadzie  jest  to  forma  3-częściowa, ale  ma  kilka  wariantów.
Poszczególne  części  utworu  zapisuje  się  symbolicznie  następująco :
1. wariant  najprostszy  A, B, A
2. wariant  bardziej  rozbudowany  A, A, B, A
3. wariant  najbardziej  rozbudowany  A, A1, B, A1, lub A, A1, B, A2.
Są  też  warianty  zdeformowane  (niepełne) n.p.  A, A1, lub  A, B,
lub  też  A, B, B1  i  t.p.
Znaczenie  symboli  jest  następujące :
A   -  oznacza  pierwszą  część  utworu, zwykle  zawierającą  8 (czasem  16)  taktów
A1 -  jest  to  powtórzenie  części  A, ale  z  nieco  innym  zakończeniem, którego  dłu-
         gość  jest różna  (1  do  kilku  taktów)
B   -  oznacza  drugą  część  utworu, zawierającą  zwykle  taką  samą  liczbę  taktów
         jak  w  części  A
A2 -  jest  to  powtórzenie  części  A, ale  z  jeszcze  innym  zakończeniem  niż  w  części
         A  i  A1  i  podyktowane  jest  zakończeniem  utworu

W  skróconym  zapisie  nutowym  zakończenie  części  A  nazywa  się  "pierwsza  wolta"  a  części  A1  -  "druga  wolta"  i  jest  na  to  specjalne  oznaczenie  graficzne.

Taki  skrócony  zapis  jest  wystarczający  dla  wykonań  instrumentalnych. Gdy  utwór
ma  tekst, to  na  ogół  jest  on  inny  w  każdej  części  i  zapis  nutowy  winien  być
ciągły, bez  repetycji, co  oczywiście  zajmie  więcej  miejsca  na  papierze  nutowym.

W  kompozycjach  instrumentalnych  wybór  formy  jest  nieograniczony, natomiast  for-
ma  muzyki  wokalnej  (do  tekstu)  musi  być  dopasowana  do  tekstu  (dotyczy  to  też
wyboru  odpowiedniego  metrum  i  tonacji, która  musi  uwzględniać  skalę  głosu).

12
Ciekaw jestem czy obecnie, wśród muzyków, funkcjonuje jeszcze - analogicznie jak trąbkowe sygnały
w wojsku - sygnał "zbiórka orkiestry" ?
A wyglądało to tak : często, w czasie dłuższej przerwy, muzycy rozchodzili się po różnych kątach
i w razie potrzeby zwoływało się ich następującym sygnałem - w średnim tempie walca, grało się
na dowolnym instrumencie kilkakrotnie 6 ósemek "b, ges, a, g, d, e".

Był też inny sygnał - na zakończenie jakiejś sprzeczki z kimś z pośród uczestników zabawy (co dość
rzadko, ale się zdarzało) : podobnie jak powyżej, tylko inne nutki "c, d, e, c, d, c" (oznaczało to kilka
niecenzuralnych słów, których nie przytaczam).

13
Darmowe nuty akordeonowe / Russian Memories
« dnia: 25 lis 2015, 23:08 »
oto nuty p. Marka Krysiaka i jego komentarz :

***Zauważyłem w dziale Utwór wyzwanie pozycję ?Jarzębina czerwona? i przypomniałem sobie
moje nagranie utworu ?Russian Memories?, którego oryginał znalazłem w internecie kilka lat
temu podczas przesłuchiwania zespołów klezmerskich.
Wykonawcą oryginalnego solowego nagrania jest akordeonista  holenderskiego trio
klezmerskiego ? Salomon Klezmorim. Niestety, nie udało mi się ponownie odszukać tego
nagrania w internecie. Może komuś się to uda. To istotne, ponieważ moje nagranie  jest tylko
rejestracją z odsłuchu warstwy dźwiękowej, pozbawioną raczej sfery interpretacyjnej.
Nie sadzę natomiast by gdziekolwiek były opublikowane nuty oryginalnego wykonania,
więc moje, które opracowałem już na podstawie swojego nagrania odsłuchowego, są zaledwie
techniczną podpowiedzią. Reszta należy do  wyczucia stylu i muzykalności  wykonawcy.***

Link do nagrania :
https://drive.google.com/folderview?id=0B4vsBp3hqzzROWllSFZVbjRYS3c&usp=sharing

(wspomniana na wstępie "Jarzębina" zaczyna się w miejscu 2:30)

14
Poszukiwania nut / Walc "O północy" / Valzer di Mezzanotte
« dnia: 21 lis 2015, 23:25 »
Poszukuję nut, lub starego nagrania do tego walca (współczesnych jest wiele, ale już mam dość tego jazgotu) - z góry dziękuję. Dla nie znających tytułu daję kilka taktów nagrania - znana melodia :

15
Darmowe nuty akordeonowe / Dedicato a... Tango - nuty
« dnia: 26 paź 2015, 23:39 »
Czy ktoś byłby w stanie napisać nutki do tego utworu?

Stefano Parnasso - Dedicato a... Tango
https://www.youtube.com/watch?v=3xN80D5C4XA

nie sądziłem, że tak szybko mi to pójdzie - oto nutki to tego drugiego tanga :
(tempo i tonacja oraz podstawowa artykulacja wg nagrania)

(brakuje kilku ozdobników, bo moja wersja Mozarta ich nie ma a nie chciałem ich pisać
za pomocą nut, bo to zmniejsza czytelność - zainteresowani dopiszą sami zgodnie z nagraniem)

Strony: [1] 2 3 4