1
Naprawa akordeonów / Chóry basowe, zestawienia chórów i głosów w chórach basowych
« dnia: 10 kwi 2020, 23:59 »
Podejmuję temat ponieważ na forum nie znalazłem nic o działaniu mechanizmu basowego, o zestawieniach chórów i głosów w chórach basowych.
Na podstawie kilku akordeonów zauważyłem różnice mogące mieć wpływ na brzmienie basów.
Zacznę od podstawowych widocznych po wymontowaniu głośnic basowych prawidłowości.
Otwarty register Master (dostępne wszystkie chóry basowe).:
Guziki basów podstawowych i basów pomocniczych otwierają obydwa rzędy klapek, jeden rząd dla głośnicy dużej (chóry 64' i 32') i drugi rząd dla głośnicy małej (chóry 16', 8', oraz 4' jeżeli to wersja 5-cio chórowa)
Wybrany guzik basowy uruchamia głosy np: C we wszystkich chórach, 64',32',16',8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Natomiast guziki basów akordowych uruchamiają tylko rząd klapek dla głośnicy małej.
Mechanizm basowy buduje akordy tylko z głosów głośnicy małej, 16', 8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Wybrane registry mogą wyłączać żądane chóry.
Zestawienia chórów.:
Zestawienia chórów w moich akordeonach są takie same we wszystkich, poza jednym (nie sprawdziłem go jeszcze) i drugim w którym zmieniłem je już częściowo.
Zestawienia głosów w chórach.:
Diana 120 i chór 64' zawiera G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
Serino 120 -//- 32' -//- G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( -//- G2)
-//- 16 -//- G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( -//- E3)
-//- 8' -//- G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E4, F4, F#4. ( -//- E4)
Zestawienie chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarty chór 16' (bez suwaka)
Register 1) basy podstawowe: 64', 32', 16' akordy: 16'
2) 16', 8' 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8' 16', 8'
4) 32', 16' 16'
5) 16'
Gigantilli 80/4 chóry i Gigantilli 120/5 chórów.:
Chór 64', zawiera F1, F#1, G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2.
32' F2,....................................H2, C3, ........................E3.
16' F3, ...................................H3, C4, ........................E4.
8' F4, ...................................H4, C5, ........................E5.
4' (120 bas) F5, ...................................H5, C6, ........................E6.
W każdym chórze najniższym jest dżwięk F.
Zestawienia chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarte chóry 32' i 16' (bez suwaka)
80-basowy: register 1) 64', 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16'. 8' / 16', 8'
3) 32', 16' / 16'
120-bas: 1) 32', 8' / 8' Stale otwarty chór 32'
2) 64', 32', 16', 8' / 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8', 4 / 16', 8', 4'
4) 32', 16' / 16'
5) 64', 32', 8', 4' / 8', 4'
Royal standard 120/ 5 chórów.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E4, F3, F#3. ( F3)
8' G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E5, F4, F#4. ( F4)
4' G5, G#5, A5, B5, H5, C6, C#6, D6, D#6, E6, F5, F#5. ( F5)
Zestawienia chórów na poszcz. registrach.: Stale otwarty chór 16'
Register 1) 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16', 8', 4' / 16', 8', 4'
3) 16' / 16', 8', 4'
BFA Orlik 40/ tylko 3chóry w basach.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( E3)
Występuje tylko jeden suwak który zamyka lub otwiera chór 64'.
Zestawienie chórów na poszcz. registach.:
Register Master 1) 64', 32', 16' / 16'
2) 32' 16' / 16'
Mam jeszcze Contasina 40/4 chóry w basach bez registrów i Weltm. Contasina 80/4chóry w basach, ale to już po świętach.
Pracuję nad basami BFA Orlik będą zmiany w zestawieniach chórów i w zestawieniach głosów w chórach, może coś ciekawego wyjdzie.
Ciekawe też są zestawienia głosów w Contasinie 40, nie sprawdzone jeszcze dokładnie.
Na podstawie kilku akordeonów zauważyłem różnice mogące mieć wpływ na brzmienie basów.
Zacznę od podstawowych widocznych po wymontowaniu głośnic basowych prawidłowości.
Otwarty register Master (dostępne wszystkie chóry basowe).:
Guziki basów podstawowych i basów pomocniczych otwierają obydwa rzędy klapek, jeden rząd dla głośnicy dużej (chóry 64' i 32') i drugi rząd dla głośnicy małej (chóry 16', 8', oraz 4' jeżeli to wersja 5-cio chórowa)
Wybrany guzik basowy uruchamia głosy np: C we wszystkich chórach, 64',32',16',8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Natomiast guziki basów akordowych uruchamiają tylko rząd klapek dla głośnicy małej.
Mechanizm basowy buduje akordy tylko z głosów głośnicy małej, 16', 8', oraz 4' wersja 5-cio chórowa.
Wybrane registry mogą wyłączać żądane chóry.
Zestawienia chórów.:
Zestawienia chórów w moich akordeonach są takie same we wszystkich, poza jednym (nie sprawdziłem go jeszcze) i drugim w którym zmieniłem je już częściowo.
Zestawienia głosów w chórach.:
Diana 120 i chór 64' zawiera G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
Serino 120 -//- 32' -//- G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( -//- G2)
-//- 16 -//- G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( -//- E3)
-//- 8' -//- G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E4, F4, F#4. ( -//- E4)
Zestawienie chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarty chór 16' (bez suwaka)
Register 1) basy podstawowe: 64', 32', 16' akordy: 16'
2) 16', 8' 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8' 16', 8'
4) 32', 16' 16'
5) 16'
Gigantilli 80/4 chóry i Gigantilli 120/5 chórów.:
Chór 64', zawiera F1, F#1, G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2.
32' F2,....................................H2, C3, ........................E3.
16' F3, ...................................H3, C4, ........................E4.
8' F4, ...................................H4, C5, ........................E5.
4' (120 bas) F5, ...................................H5, C6, ........................E6.
W każdym chórze najniższym jest dżwięk F.
Zestawienia chórów na poszczególnych registrach.: Stale otwarte chóry 32' i 16' (bez suwaka)
80-basowy: register 1) 64', 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16'. 8' / 16', 8'
3) 32', 16' / 16'
120-bas: 1) 32', 8' / 8' Stale otwarty chór 32'
2) 64', 32', 16', 8' / 16', 8'
Master 3) 64', 32', 16', 8', 4 / 16', 8', 4'
4) 32', 16' / 16'
5) 64', 32', 8', 4' / 8', 4'
Royal standard 120/ 5 chórów.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E4, F3, F#3. ( F3)
8' G4, G#4, A4, B4, H4, C5, C#5, D5, D#5, E5, F4, F#4. ( F4)
4' G5, G#5, A5, B5, H5, C6, C#6, D6, D#6, E6, F5, F#5. ( F5)
Zestawienia chórów na poszcz. registrach.: Stale otwarty chór 16'
Register 1) 32', 16' / 16'
Master 2) 64', 32', 16', 8', 4' / 16', 8', 4'
3) 16' / 16', 8', 4'
BFA Orlik 40/ tylko 3chóry w basach.:
Chór 64' zawiera: G1, G#1, A1, B1, H1, C2, C#2, D2, D#2, E2, F2, F#2. (najniższy G1)
32' G2, G#2, A2, B2, H2, C3, C#3, D3, D#3, E3, F3, F#3. ( G2)
16' G3, G#3, A3, B3, H3, C4, C#4, D4, D#4, E3, F3, F#3. ( E3)
Występuje tylko jeden suwak który zamyka lub otwiera chór 64'.
Zestawienie chórów na poszcz. registach.:
Register Master 1) 64', 32', 16' / 16'
2) 32' 16' / 16'
Mam jeszcze Contasina 40/4 chóry w basach bez registrów i Weltm. Contasina 80/4chóry w basach, ale to już po świętach.
Pracuję nad basami BFA Orlik będą zmiany w zestawieniach chórów i w zestawieniach głosów w chórach, może coś ciekawego wyjdzie.
Ciekawe też są zestawienia głosów w Contasinie 40, nie sprawdzone jeszcze dokładnie.