Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Kar00l

Strony: [1] 2 3
1
Część postów przeniosłem do tematu - Szkodnicus.


Przy okazji:

Jako ciekawostkę dorzucę to, co w 1997 r. było podane na oficjalnej stronie Victorii z Castelfidardo. Była możliwości zamówienia wielkości odstrojenia musette i tak u nich nazwane były różne rodzaje musette:

Tuning#     Name           Cents Apart
1           Dry                    0
2           Giusto             - + 5
3           American           - + 10
4           Celeste            - + 12
5           Japan          - 11, + 13
6           German             - + 14
7           Italian            - + 16
8           French             - + 20
9           Scottish           - + 23.5
10          Irish              - + 26


W powyższym zestawieniu odstrojenie skrajnych ósemek jest symetryczne (na - i + ta sama wartość). Wyjątkiem jest japońskie musette (-11, +13).

Oczywiście są to tylko maksymalne wielkości odstrojenia, a kwestia sposobu zmniejszania odstrojenia - krzywej odstrojenia, zupełnie nie jest w zestawieniu poruszona.

W moim Hohnerze Tango IV chciałbym zrobić włoskie musette. Czy ktoś mógłby przybliżyć o co chodzi z odstrojeniem symetrycznym -+16 centów? Zrozumiałem z tego, że jeśli na głośnicy odstrojonej w górę np. F3 jest na +25, to na odstrojonej w dól powinno być dla F3  +9 centów? Trochę to dziwne, bo wtedy na np. A5 (odstrojonej w górę) będzie np. +6, a na A5 w głośnicy odstrojonej w dół dla A5 będzie -10.

2
Wrzucam ciekawy film ukazujący różnice w brzmieniu przy zmianie odstrojenia  [akordeon]
https://www.youtube.com/watch?v=hIk_XJskIFk

3
Naprawa akordeonów / Odp: Czyszczenie głosów
« dnia: 03 gru 2019, 13:20 »
Dodam też kilka swoich obserwacji jeśli chodzi o czyszczenie. Przeczytałem na forum, że dobrze jest namoczyć głosy w occie z sodą. Poza bąbelkami po dodaniu sody, nie zauważyłem żadnych dodatkowych efektów po dodaniu tego specyfiku. Co innego ocet + myjka ultradzwiekowa. Głosy są czyste ale i tak trzeba je czyścić ręcznie. Po takiej kąpieli wrzucałem je na 24 godziny w toluen. Wyciągnąłem zardzewiałe stroiki. Sądzę, że to przez ocet, który ma 90% wody. Ponadto zauważyłem, że ocet usuwa błękitny kolor że stroików, nie wiem co to jest ale na pewno wiecie o co mi chodzi. Ostatnio moczę stroiki wyłącznie w toluenie i efekty są bardzo dobre, choć trzeba jeszcze czyścić ręcznie. Do bardzo zabrudzonych głosów używam myjki.
Pierwszy akordeon zrobiłem prawie rok temu, ostatnio go otwierałam, nie ma żadnej rdzy na stroikach.

4
MarianRI, dziękuję za odpowiedź.

5
Temat był rozpoczęty dość dawno ale może moja odpowiedź komuś się przyda. Obniżyłem guziki basowe w niezamierzony sposób. Kiedy remontowałem Hohnera Verdi II założyłem na dekawkach basowych filc 2mm + skóra i klawisze się obniżyły. Oryginalnie była sama skóra bez filcu. Sądzę, że w taki sposób można łatwo obniżyć guziki. Drugim sposobem jest odpowiednie podgięcie popychaczy w tym miejscu, gdzie stykają się z drucikami od dekawek, które unoszą popychacze do góry.

6
Naprawa akordeonów / Odp: Strojenie strony basowej
« dnia: 10 lis 2019, 12:17 »
Z tego wątku:
https://forum.akordeonowe.pl/naprawa-akordeonow/przebieg-zabawy-w-ramont-stalla-80/msg51725/#msg51725

W harmoniach polskich czasem używano tremolo w basach.

Jest o tym wspomniane w audycji, którą kiedyś wstawiłem na forum:
https://forum.akordeonowe.pl/naprawa-akordeonow/audycja-o-akordeonach-i-harmoniach-b-stanczyk-(accrea-harmonia-polska)/

Około 4:43 minuty.

W związku z tym mam pytanie. Czy ktoś z użytkowników odstrajał wysokie chóry i jak to wpływa na brzmienie basów. To odstrojenie powinno być w górę czy w dół?
Ogólnie zauważyłem, że dość ciężko stroi się najniższy chór basów. U mnie chyba ze względu na sprzęt, ApTuner kompletnie myli dźwięki. Mam też tuner korga (ktoś polecał na forum podobny model jaki nabyłem) jest trochę lepiej.
Czytałem/słyszałem, że im wyższy dźwięk, tym dokładniej trzeba stroić. Jaka granica błędu jest do przyjęcia na najniższych chórach basów? Wydaje mi się, że jak gra np. cztery czy pięć chórów jednocześnie, to jakieś +/- 5 centów na najniższym chórze jest w ogóle nie słyszalne.

7
Świetny akordeon. Według mnie filc ma 2 mm. W moim Hohnerze też pod dekawkami dyszkantowymi była tylko skóra, a pod basowymi właśnie 2mm. Jak założyłem 2mm na dyszkant, to klawiatura bardzo ładnie się wypłaciła. Musisz to jakoś zmierzyć (np, podłóż karton 4mm pod dekawkę i zobacz jak to pasuje) ale 4 mm. może być za dużo. Jak już zdjąłeś klawiaturę, to dobrze by było wyrzucić te sznurki i przykleić filc oklejony jakimś ładnym materiałem (jeśli jest to widoczne).
Miech jest w kiepskim stanie, najsensowniej byłoby go wymienić, ale można też spróbować połatać.

8
Czy ktoś z Was próbował czyścić guziki basowe?

To mój nowy nabytek - pochwalę się, a co ;D - 4 chóry musette.
https://i.imgur.com/tBCtxIS.jpg


Nie podoba mi się wygląd guzików basowych, jak często w starych akordeonach są sczerniałe i chropowate, tak jakby je coś przeżarło. Skrajne trzymają się nieźle, są bielsze i właśnie gładkie dotyku.
https://i.imgur.com/2qDJWFx.jpg


Brud(?) można zdrapać papierem ale sądzę, że należałoby je wtedy zabezpieczyć, no i stracą połysk. Macie jakieś pomysły? Czy ktoś wypróbował pomysł podrzucony przez Marcela, tj. żywica epoksydowa z barwnikiem perłowym? Jestem ciekawy czy dałoby się to nałożyć na guziki basowe. Wiadomo, to musi być cienka warstwa, bo będą się zacinać.

9
Remont zakończyłem. Chociaż dziś urwał mi się pasek, ale to drobna naprawa.

A tutaj próbka brzmienia: [tu było nagranie, które jest obecnie niedostępne]

11
Dawno nie pisałem ale mój projekt rewitalizacji nadal żyje. Ostatnim czasem zabrałem się za dekawki basowe. W tym celu musiałem wyjąć mechanizm basowy. Na szczęście udało mi się uniknąć rozbiórki na czynniki pierwsze i to co dało się wyjąć w całości wyjąłem. Musiałem usunąć ostatni rząd guzików basowych, a resztę udało się wyjąć w dwóch częściach.

https://i.imgur.com/Q0tmluB.jpg



W końcu udało mi się dostać do dekawek, które wyczyściłem, zmieniłem filc i pomalowałem bezbarwnym lakierem.

Przed:
https://i.imgur.com/wzIA85V.jpg


Po:
https://i.imgur.com/f2HJJfc.jpg



Mechanizm basowy przedmuchałem i odkurzyłem. W zasadzie zostało mi strojenie 3 chórów na basach, zmiana uszczelek i mogę wstawiać film z próbką brzmienia :)

12
Naprawa akordeonów / Odp: Czyszczenie głosów
« dnia: 06 lut 2019, 13:13 »
Czy gotowanie nie wpłynie na jakość stali? Mam namyśli rozhartowanie stroików.

13
Hohner / Odp: Hohner Lucia IV P
« dnia: 09 sty 2019, 20:52 »
Dzięki za ofertę, póki co chciałem tylko zasięgnąć opinii, no i Poznań jest ode mnie dość daleko ;) a mógłbyś napisać coś więcej, z czego wynika to, że Lucia jest o półkę niżej od Atlantica?

14
Hohner / Odp: Hohner Lucia IV P
« dnia: 04 sty 2019, 21:16 »
Czy ktoś wie jak ma się Lucia IVP do Atlantica IVM lub N? Chodzi mi o to, czy to są akordeony z tej samej półki jeśli chodzi o jakość wykonania czy jakość głosów.

15
Okej, udało mi się nastroić prawą stronę, na moje ucho i według tego, co pokazuje tuner jest bardzo dobrze:) no może ze 2 głosy do lekkiej korekty ale można grać. Tremolo ustaliłem trochę na ucho. Przed strojeniem miałem na chyba F5 różnicę rzędu 13 centów i taka mi mniej więcej odpowiadała. W każdym razie na G3 mam 22 centy odchylenia, a na E6 8. Na A4 wyszło 16. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to mogę wrzucić rozpiskę ale korzystałem ze znanej Wam strony accordionrevival.com więc zachowałem też taką tolerancję. Ważne było dla mnie, żeby częstotliwość bić przy miechowaniu była taka sama.

Zacząłem robić lewą stronę. Duża głośnica jest przyklejona, więc zostawię ją na koniec, poza tym nie mam odpowiedniej skóry, kupiłem za grubą. Czy komuś z Was udało się trafić na skórę koźlęcą?

Tak wyglądała głośnica przed pracą:
https://i.imgur.com/Ghgo4z4.jpg


i druga strona
https://i.imgur.com/ux4EOJC.jpg


Na oko dramat, ale na szczęście, to co wydawało się rdzą było brudem pokrywającym rdzę i tej nie było jej zbyt wiele. Ogólnie prawa strona była o wiele bardziej brudna.

W trakcie czyszczenia:
https://i.imgur.com/kvoavGV.jpg


i wewnątrz:
https://i.imgur.com/6p2rZQn.jpg


Zdjęcie jest nieostre, ale drobny kłaczek wełny stalowej przesuwam patyczkiem albo owiniętym taśmą śrubokrętem. Testowałem czyścik do styków z włókna szklanego. Polecam, czyści bardzo dobrze wszystkie zakamarki, ale jest mało wydajny. Mi wystarczył na ok. 20 głosów.


A tutaj głosy po czyszczeniu:
https://i.imgur.com/NvA9iLj.jpg



A to jest moja własnoręcznie wykonana łyżka z cienkiej blaszki z puszki po lakierze do włosów. Nie chciałem aluminiowej. Spisuje się dość dobrze  :)

https://i.imgur.com/Tk7Ht2g.jpg



Problem jaki napotkałem to pomiar stroju. Nie mogę zmierzyć jak grają pojedyncze stroiki na złożonym akordeonie. Samej głośnicy nie mierzyłem, bo z prawej strony różnice były ogromne.
Czy jeśli wyjmę częściowo mechanizm basowy, to będę mógł zmierzyć pojedyncze stroiki na złożonym akordeonie? Ewentualnie pozaklejam taśmą wszystkie stroiki poza jednym i tak będę sprawdzał.  ;D Na słuch jest okej, basy nie gryzą się z prawą stroną, ale wolę sprawdzić.

Strony: [1] 2 3