37
« dnia: 01 mar 2018, 10:12 »
Witam.
Mam takie ogólne pytania odnośnie akordeonów diatonicznych guzikowych. Głównie chodzi mi o markę Hohner, akordeony serii Hohner Erica, Club ..., Norma, Overture, Corona itd.
Zauważyłem, że ewolucja tych akordeonów wyglądała tak, że najstarsze mają 1 rząd guzików, to najczęściej skala C.
Później dochodzi drugi rząd guzików, są to akordeony najczęściej w tonacji CF.
Są tez akordeony z trzema pełnymi rzędami guzików, najczęściej CFG
1. Moje pytanie o akordeony głównie CF.
Zaobserwowałem, że w np. w akordeonach CF w kolejnych modelach dochodzą pojedyncze kolejne guziki w trzecim rzędzie. Np. jedne akordeony mają 4 dodatkowe guziki w trzecim rzędzie. Inne 6 lub więcej. Ale nadal basów jest 8 guzików. Dopiero jak jest pełny trzeci rząd, to zaobserwowałem basów 12 guzików. Moje pytanie brzmi następująco, czy te dodatkowe guziki w tych akordeonach, to jest jakby budująca się kolejna skala np. G. Czy nie ma to z tym nic wspólnego. Czy np te guziki z trzeciego rzędu będą brzmiały tak samo jak guziki trzeciego rzędu z akordeonu CFG.
2. Pytanie o akordeon CFG trzy rzędy guzików. 12 guzików basów.
Czy umiejąc grać na akordeonie CF, będę swobodnie grał na skali G czy układ jest całkiem inny?
3. Pytanie o sposób grania na tego typu akordeonach guzikowych. Jest ich bardzo dużo rodzajów. Różne skale, różne brzmienia. I moje pytanie jest takie czy ucząc się np. na takim prostym CF będę umiał również grać swobodnie na innych tego typu akordeonach?
4. Pytanie ogólne na temat dźwięków akordeonu bardziej techniczne. Chodzi mi o to, że akordeony prawdopodobnie mają różne dźwięki. Czy gdyby zaszła potrzeba naprawienia takiego akordeony. Wymiany np jakiegoś stroika. Czy te stroiki są uniwersalne we wszystkich akordeonach, czy są zależne od modelu. No i jak sobie kupię jakiś egzotyczny akordeon, to czy serwisant będzie w stanie dopasować np. brakujący stroik, do takiego akordeonu, żeby brzmiał tak jak inne?
5. Zauważyłem, że w tego typu akordeonach diatonicznych dla 1 guzika są w sumie 4 stroiki. Dwa dla dźwięku przy wciąganym powietrzu i dwa przy dźwięku na wypychanym powietrzu. Moje pytanie. Czy są to dwa identyczne stroiki? Jeżeli tak to dlaczego? Czy fala dźwiękowa wchodzi w jakąś interferencję lub modulację?
6. Jeszcze jedno pytanie techniczne już o same stroiki i o folie, które są z drugiej strony blaszki wydające dźwięk. Jak rozumiem, zapobiegają aby powietrze nie płynęło w niewłaściwym kierunku. Zauważyłem, że przy bardzo wysokich dźwiękach, czyli malutkich stroikach brak jest tych folii. Czy to jest naturalne czy coś nie tak z akordeonem?